Ny regel för huskatter, hur har det gått ?

Här pratas det utställningar, resultat, preparering, träffar!

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Ny regel för huskatter, hur har det gått ?

Inläggav aron » sön nov 15, 2009 17:31

det kom ju en ny regel för huskatter 1/1 2009 att det ska tas ut BIS långhår och BIS korthår, nu är jag nyfiken när årets snart är slut hur det har gått ?
Har klubbarna vetat om det eller har det blivit mycket fel ?
Jag vet en utställare som ställde ut en huskatt hon gick och frågade arrangörerna innan
så det slapp trassla famme i panelen.
Arrangörerna hade full koll men domaren som dömde både kort och lång hår visste inget och ville ta ut
BIS vid bordet. Assistenten visste inte hur det funkade så utställaren fick ta reglerna med domaren :)
Ska inte domarna ha kolla på utställnings regler eller ingår det inte i domarutbildningen ?
Ibland känns det som att domare /utställnings arr är pålästa fram till KAT 4
Ser fram emot ett nytt trevligt utställnings år med pålästa domare och utsällningsarrangörer
aron
Kattracka
Kattracka
Status: Offline

Re: Ny regel för huskatter, hur har det gått ?

Inläggav blåkatt » sön nov 15, 2009 17:52

Är det inte upp till utställningsarrangören om dom vill ta ut separt BIS eller slå ihop dom två hårlagen till ett BIS? Kanske det bara gällde första året eller så. Är inte helt insatt i frågan dock.
blåkatt
Kattracka
KattrackaAnvändarvisningsbild
Katt: Russian Blue

Inläggav aron » sön nov 15, 2009 18:13

Kopierat från SVERAK:s sida
Från den 1 januari 2009 gäller: I panel utses en BIS bland de korthåriga och BIS bland de långhåriga huskatterna.
aron
Kattracka
Kattracka

Inläggav EddaM » tis nov 17, 2009 01:06

Tycker att det funkat bra för det mesta, ännu är vissa klubbar lite nya på detta. För utlänska domare kan det ibland bli krångligt då man gör olika i olika länder. Men man är ju i närheten o hjälper till om det är något de funderar på när det gäller detta =)
DU FATTAS OSS LEO! JAG SAKNAR DIG ENORMT MYCKET MIN LILLE BEBIS!
Stolt matte till: SW´07´09 Feztiz DSM Årets katt 2008 och 2009. Ett antal Norska Skogkatter och nu även en Perser! S*Luddhuvet´z.
EddaM
Kompetent katt
Kompetent kattAnvändarvisningsbild
Katt: LH Husis, Skogisar och Perser

Inläggav Amie » sön nov 22, 2009 20:02

Det har funkat på alla utställningar jag har varit på förutom på en där fattade jag som att dom bara tog ut en BIS-huskatt..
Varje katt är ett orginal och mästerverk
Amie
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: 2 Huskatter

Inläggav EmmaE » sön dec 06, 2009 16:39

EddaM skrev:Tycker att det funkat bra för det mesta, ännu är vissa klubbar lite nya på detta. För utlänska domare kan det ibland bli krångligt då man gör olika i olika länder. Men man är ju i närheten o hjälper till om det är något de funderar på när det gäller detta =)

Önskvärt vore väl om arrangerande klubb tog upp detta med domaren som ska döma just huskatterna före utställningen så det inte blir fel.
Bild
Stöd Örebro Katthem: http://www.orebrokatthem.com
EmmaE
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Katt: BRI, HCS

Inläggav EddaM » sön dec 06, 2009 23:18

Ja det vore det. Tycker att alla klubbar skall ha en huskatts ansvarig när det kommer till utställningar då de ofta glöms bort o inte alltid får en kokard o mindre priser trots att man betalar lika mycket. Och då skulle den personen kunna prata med domarna om hur det skall vara.
Stolt matte till: SW´07´09 Feztiz DSM Årets katt 2008 och 2009. Ett antal Norska Skogkatter och nu även en Perser! S*Luddhuvet´z.
EddaM
Kompetent katt

Inläggav aron » mån dec 07, 2009 11:55

Håller absolut med om att det skulle finnas en huskatts ansvarig till varje utställning.
Informerar domarna, ser till att klubben har priser mm
Ofta domarna inte vet alls hur dom ska göra.
som det nu är så är det OFTA vi inte ens får ett nominerings pris eftersom det
har tagit slut, då vi kommer till domaren sist för bedömning.
Dåligt eftersom det är som EddaM skriver vi betalar också fullt pris.
aron
Kattracka
Kattracka

Inläggav Dex » mån dec 07, 2009 22:47

OT men vad står det på huskattskokarderna? 1, 2, 3 osv?
Dex
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Caturday CRX

Inläggav Jina » mån dec 07, 2009 22:54

Dex skrev:OT men vad står det på huskattskokarderna? 1, 2, 3 osv?

Ja.
Skillnad är ju att 2an hos raskatterna inte får någon kokard.
Jina
Bitchig katt
Bitchig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Devon rex

Inläggav aron » mån dec 07, 2009 23:15

Ja men 2:an hos huskatter får inte heller något.
Jag frågade min kompis som är aktiv huskatts utställare och hon sa
att 2009 ställde hon ut 9 gånger och 5 gånger fick hon nom pris, 3 gånger hade dom inget
för det tog slut för dom hade inte räknat med huskatterna. 1 gång fanns det helt enkelt inte till huskatterna.
När hon sen fått sin bedömnings sedel och ska hämta prisrosett så har det flera gånger inte funnits någon sådan rosett för det finns ingen till 1:a huskatt. Någon gång har det funnits och då har det stått huskatt 1:a. På en utställning tyckte en i prisrummet att det var knäppt att inte huskatterna skulle få så hon gav en ex 1 rosett.
Så hennes kommentar var: räkna inte med nom pris dom är oftast slut, räkna inte med rosett om du blir 1:a "raskatterna får i alla fall ex 1" MEN BIS priserna har varit jätte fina "dom gångerna hon fått det " MEN du betalar fullt pris
aron
Kattracka
Kattracka

Inläggav S*Qtcat » mån dec 07, 2009 23:57

Jina skrev:

Ja.

Ne, inte får väl huskatterna kokarder om de blir 2, 3, 4 osv?! Jag har inte sett det de gånger jag har ställt ut huskatt iaf. Det är som de säger ovan, att man får vara glad om man får ett NOM=1:a pris. Det är inte alltid som det brukar finnas några sådana kvar när det är dags för huskatternas bedömning.
Vi har brittbebisar Bild
S*Qtcat
Veterankatt
Katt: Britter+HCS

Inläggav Jina » tis dec 08, 2009 00:02

S*Qtcat skrev:
Jina skrev:

Ja.

Ne, inte får väl huskatterna kokarder om de blir 2, 3, 4 osv?! Jag har inte sett det de gånger jag har ställt ut huskatt iaf. Det är som de säger ovan, att man får vara glad om man får ett NOM=1:a pris. Det är inte alltid som det brukar finnas några sådana kvar när det är dags för huskatternas bedömning.

Mysko, har sett sådana kokarder på burar.
Jina
Bitchig katt

Inläggav S*Qtcat » tis dec 08, 2009 00:20

Jina skrev:Mysko, har sett sådana kokarder på burar.

Då har nog klubben själva ordnat dessa som speciella priser för just huskatterna, för det är inget som finns generellt för huskatter på utställningar.
Vi har brittbebisar Bild
S*Qtcat
Veterankatt
Katt: Britter+HCS

Inläggav EmmaE » tis dec 08, 2009 12:33

S*Qtcat skrev:
Jina skrev:

Ja.

NERK brukar vara väldigt bra vad gäller huskatter. Där vet jag att de haft såna priser förr om åren i alla fall.

Självklart ska huskatterna också få NOM-kokarder och priser som andra katter. Om inte ens kattfolket kan "ta hand om husisarna" hur tror man då att de ska få högre status... Tråkigt

Personligen tycker jag att man skulle kunna ta titlar med huskatter inom SVERAK också, förutom Årets Katt, SW, WW och DSM som är det enda numera och förstås få förunnat.
Bild
EmmaE
Überkatt

Inläggav blåkatt » tis dec 08, 2009 18:36

EmmaE skrev:
Personligen tycker jag att man skulle kunna ta titlar med huskatter inom SVERAK också, förutom Årets Katt, SW, WW och DSM som är det enda numera och förstås få förunnat.

Vilket är skälet till varför jag hellre ställer huskatt hos IDP än SVERAK. Till och med huskatterna kan där ta titlar.
blåkatt
Kattracka
Katt: Russian Blue

Inläggav m.a.j.a. » tis dec 08, 2009 18:53

EmmaE skrev:
Självklart ska huskatterna också få NOM-kokarder och priser som andra katter. Om inte ens kattfolket kan "ta hand om husisarna" hur tror man då att de ska få högre status... Tråkigt

Jag håller med din ord ovan! =D>

I mina ögon är utställning ett sätt att höga kattens status och då ska alla katter behandlas så lika som det går.
// Åsa & co. Kika gärna in på hemsidan, Vi har fått KATTUNGAR!!
Bild
m.a.j.a.
Professionell katt
Professionell kattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatt & Cornish rex

Inläggav P:ne » ons dec 09, 2009 13:51

När vi var på vår klubbs km så fick vi krokad 1:a, 2:a, 3:a osv det vore ju så enkelt att se till att det finns liknande till huskatterna på utställningarna så vi får väl alla föreslå det till våra egna respektive klubbar så alla klubbar har chans att bättra sig till 2010 års utställningar.

Ju fler vi är tillsammans som strävar mot samma mål......
P:ne
Kattunge
KattungeAnvändarvisningsbild
Katt: Hero mco & Milady huskatt

Inläggav Dex » tor dec 10, 2009 09:24

Det här med att NOM- och BIV-priser är slut gäller ju tyvärr oavsett ras/icke-ras när bedömningsdelen av dagen börjar gå mot sitt slut. För mig är det bara så obegripligt att klubben inte kunnat fixa tillräckligt med priser när de på förhand vet hur många chanser där finns till BIV och NOM. Det måste väl ändå vara vettigare att ha några priser över, pga absade katter, att domaren inte tar ut någon NOM i en viss klass osv än att folk som betalat fullpris inte får något som pris.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Inna » sön dec 13, 2009 14:47

EmmaE skrev:

Ingen motion har kommit in till SVERAKs årsmöte 2010 med förslag om titlar för huskatter. Nu har du (eller någon annan) nästan ett år på dig att skriva en motion till nästa årsmöte. ;-)

/Katarina
Alla intelligenta människor har katt.
Inna
Mogen katt
Mogen kattAnvändarvisningsbild
Katt: abessinier & somali

Inläggav EmmaE » tis dec 15, 2009 17:22

Inna skrev:
EmmaE skrev:

Ingen motion har kommit in till SVERAKs årsmöte 2010 med förslag om titlar för huskatter. Nu har du (eller någon annan) nästan ett år på dig att skriva en motion till nästa årsmöte. ;-)

/Katarina

Jag har redan haft ett finger med i spelet vad gäller att BIS ska tas ut i panelen... Så nu är det någon annans tur ;)
Bild
EmmaE
Überkatt

Inläggav EddaM » tis dec 15, 2009 23:51

Väldigt få klubbar har kokarder till husisar när det gäller 1:a pris. Det kan de ju ialf ha tycker jag. Blir lika besviken varje gång. Har fått sönder klippta cert kokarder några gånger. BIK ger till de tre första husisarna ialf. Även Nerk hade det men nu tror jag att bara ettan får det. Kan berätta att till våran sommar utställning i Örebro så kommer vi ha huskatts special. =) Vet inte vilken dag ännu. Har någon lust att hjälpa till med priser eller ideer om klasser så är det bara att höra av sig =)

Detta med titlar har jag tagit upp med några domare men de tyckte inte alls om ideén. De tror inte att det får fler att ställa ut eller att öka statusen. Men jag tror att det kommer öka huskatternas status på utställningar ialf.

*kram* Madeleine
EddaM
Kompetent katt

Inläggav AnnBur » ons dec 16, 2009 00:34

EddaM skrev:Detta med titlar har jag tagit upp med några domare men de tyckte inte alls om ideén. De tror inte att det får fler att ställa ut eller att öka statusen. Men jag tror att det kommer öka huskatternas status på utställningar ialf.

Där får jag nog hålla med de domare du talat med. Förstår inte för mitt liv hur huskattens status skulle ökas om de kunde ta titlar på utställning?
AnnBur
Kattracka
Katt: 2 läckra CRX

Inläggav Dex » tor dec 17, 2009 15:23

AnnBur skrev:
EddaM skrev:Detta med titlar har jag tagit upp med några domare men de tyckte inte alls om ideén. De tror inte att det får fler att ställa ut eller att öka statusen. Men jag tror att det kommer öka huskatternas status på utställningar ialf.

Där får jag nog hålla med de domare du talat med. Förstår inte för mitt liv hur huskattens status skulle ökas om de kunde ta titlar på utställning?

Är nog benägen att instämma - det är ju inte så att man gör skillnad på raskatters värde/status beroende på utställningstitlar. Dessutom handlar ju raskatters titlar om att i allt högre utsträckning leva upp till mycket specifika krav i standarder och hur man än vrider och vänder på huskattsstandarden är det väl svårt att sätta poäng på hur väl en huskatt lever upp till den, så att det går att göra poängindelningar i titlar. Däremot bör ju huskatter kunna ta t ex DSM-titeln, om de inte kan det i dag.
Dex
Allsmäktig katt

Inläggav Strega » tor dec 17, 2009 15:32

EddaM skrev:Väldigt få klubbar har kokarder till husisar när det gäller 1:a pris. Det kan de ju ialf ha tycker jag. Blir lika besviken varje gång. Har fått sönder klippta cert kokarder några gånger. BIK ger till de tre första husisarna ialf. Även Nerk hade det men nu tror jag att bara ettan får det. Kan berätta att till våran sommar utställning i Örebro så kommer vi ha huskatts special. =) Vet inte vilken dag ännu. Har någon lust att hjälpa till med priser eller ideer om klasser så är det bara att höra av sig =)

Detta med titlar har jag tagit upp med några domare men de tyckte inte alls om ideén. De tror inte att det får fler att ställa ut eller att öka statusen. Men jag tror att det kommer öka huskatternas status på utställningar ialf.

*kram* Madeleine

Uppsala kattklubb har Huskattspecial den 19 juni 2010.Vi har massor av priser inplanerat,ingen blir helt utan.Vi har även ett antal sidoklasser etc inplanerat.
Titlar är inte svårt att ordna till Huskatter.Jag har föreslagit min klubb att lämna in en motion om det,men det har tydligen inte blivit gjort efter vad jag kan läsa i tråden.Det kan ju räcka att en huskatt fått t ex 3 Ettor,så kan den få en titel.I nästa klass kanske ett annat antal för att få titel.Det måste inte gå till som för raskatter med höjda poäng inför varje titel.
Det är är onödigt att vara elaka mot varandra, livet är så kort...
Strega
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Apila » mån jan 04, 2010 12:41

Nu har jag inte ställt ut våran ena husis än, men fasen avd snålt av klubbarna at inte ha priser så det räcker. Om inte ens kattklubbrana tar katterna på allvar (både huskatt och raser) hur ska då vanligt folk göra det. Hur tror ni att en människa utan katt reagrear på : "min katt vann men han fick inget pris"

Och om man har vunnit men inte får ett pris så borde man faktiskt få pengar tillbaka, avgiften är väl till för att täcka klubbens utgifter? Som tex vad det kostar att göra pris. Huskatten är en riktig kategori, då ska den tas på allvar, allt annat är ren och skär oproffsighet och tycker jag visar på att kubben har dålig kvalitet och borde utbildas i kattstatus.
Mitt hem har två söta härliga pälsbollar och en underbar tvåbening som matar oss alla
Apila
Gurukatt
GurukattAnvändarvisningsbild
Katt: Hemlis & Spöket

detta har jag då total missat i kattvärlden..

Inläggav lillewa » lör jan 30, 2010 22:19

visste inte ens om att man kunde ställa ut huskatter, vad äre man kollar på ? temperament främst lr vad ? :-D
Devon rex tösen Agnes å Huskatten Titan, samt matte Ewa.
lillewa
Veterankatt
Katt: Agnes & Titan

Re: detta har jag då total missat i kattvärlden..

Inläggav Mynta » sön jan 31, 2010 11:06

lillewa skrev:visste inte ens om att man kunde ställa ut huskatter, vad äre man kollar på ? temperament främst lr vad ? :-D

Ja, mest temperament, presentation och hur välskött kissen är. Har också fått för mig att det går bättre för huskatter som ser ut som "klassiska" huskatter, vet dock inte om det stämmer eller om det bara är vad jag fått för mig.
Mynta
Allsmäktig katt
Katt: Cornish rex

Inläggav Cottongrass » sön jan 31, 2010 18:39

Medea skrev:Har också fått för mig att det går bättre för huskatter som ser ut som "klassiska" huskatter, vet dock inte om det stämmer eller om det bara är vad jag fått för mig.

Det bero lite på domaren men oftast så har en huskatt som har typiska drag av en viss ras lite svårare. Domarna verkar undvika att premiera vad som kan vara en oregistrerad renrasig katt.

Det jag kan tycka är lite tråkigt ibland med huskatt-bedömningarna är att domaren inte motiverar lika väl varför en katt är "bättre" än en annan. Standarden är ju väldigt öppen och lämnar mer till domarens eget tycke och smak men det gör det nästan viktigare, och roligare, att få en ordentlig motivering.

Jag har även fått för mig, men vet inte om det stämmer, att huskatterna är mindre fräsiga mot andra katter. Har sett tre huskattägare stå axel mot axel med katterna i famnen utan att katterna gjorde minsta tecken att fräsa.
Cottongrass
Kattunge
Kattunge
Katt: HCS, OCI, TUV

Inläggav Tessera » sön jan 31, 2010 19:08

Cottongrass skrev:Jag har även fått för mig, men vet inte om det stämmer, att huskatterna är mindre fräsiga mot andra katter. Har sett tre huskattägare stå axel mot axel med katterna i famnen utan att katterna gjorde minsta tecken att fräsa.

Alla huskatter är ju kastrater, vilket kan spela in.

Tessera
Hos oss bor lurvetussarna Leonardo [HCL n2 11], Pandora [HCL gy 11], Tess [SBI n] och Lord [SBI n]
Uppfödning av helig birma. Info finns även i bloggen!
Tessera
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Långhårig huskatt och birma

Inläggav Cottongrass » sön jan 31, 2010 20:33

Tessera skrev:Alla huskatter är ju kastrater, vilket kan spela in.
Tessera

Så sant, det spelar naturligtvis stor roll. Men även med det i åtanke så har jag fått känslan att husisarna försöker undvika att råka titta direkt på varandra för att undvika konflikt. En domare stod mitt emellan två huskatthonor och viftade förtvivlat med en leksak samtidigt som bägge honorna vägrade vrida på huvudet och riskera att titta på den andra honan.

Fast det är troligen jag som övertolkar deras beteende! :smile:
Cottongrass
Kattunge
Kattunge

Inläggav AnnBur » tis feb 02, 2010 11:33

Cottongrass skrev:
Medea skrev:Har också fått för mig att det går bättre för huskatter som ser ut som "klassiska" huskatter, vet dock inte om det stämmer eller om det bara är vad jag fått för mig.

Det bero lite på domaren men oftast så har en huskatt som har typiska drag av en viss ras lite svårare. Domarna verkar undvika att premiera vad som kan vara en oregistrerad renrasig katt.

Det jag kan tycka är lite tråkigt ibland med huskatt-bedömningarna är att domaren inte motiverar lika väl varför en katt är "bättre" än en annan. Standarden är ju väldigt öppen och lämnar mer till domarens eget tycke och smak men det gör det nästan viktigare, och roligare, att få en ordentlig motivering.

Jag har även fått för mig, men vet inte om det stämmer, att huskatterna är mindre fräsiga mot andra katter. Har sett tre huskattägare stå axel mot axel med katterna i famnen utan att katterna gjorde minsta tecken att fräsa.

Men det är väl svårt för domaren att motivera varför en katt är "bättre" än en annan, när det inte finns någon standard för utseendet? Det är ju upp till domarn att välja helt efter tycke och smak. Vissa gillar svart/vita andra klassiska tigré osv osv. De flesta huskatter som ställs ut har ju bra temperament och är välskötta. Hur skall de motivera? De kan ju bara säga vilken de personligen föredrar - själv gillar jag tigrérade riktiga "råttfångartyper"...

När det gäller huskatters temperament i jämförelse med raskatter så är det individuellt. Finns inget belägg för att huskatter skulle vara tolerantare än andra katter. Det är nog så att temperamentet spelar så väldigt stor roll på huskattsbedömning att det inte är någon idé att ställa ut en husis som visar för hett temperament gentemot andra katter. Det finns alla sorter inom raskatterna precis som inom huskatterna.
AnnBur
Kattracka
Katt: 2 läckra CRX

Inläggav tjjo » tis feb 02, 2010 18:06

Vad gäller priser så har jag bara fått kokard två gånger när min huskatt har vunnit... de andra gångerna har han fått pokaler :-D
däremot inget när han kommit 2a.
men alltid en kokard eller staty när han fått NOM.
under -09 ställde jag ut han 6 ggr, och då tävlade inte långhåren mot korthåren som de gjorde -08. tyvärr var det inte så många huskatter, inte alltid det fanns en hona och en hane i samma hårlag.

Hoppas det är nån som är duktig på att skriva som kan skicka in en motion om att huskatter ska kunna ta titel, på huskatternas vis ;-) har inte möjlighet att ställa ut i IDP för de finns inga såna utställningar här uppe i det snöiga norrland.

är som sugen att åka ner till uppsala... men det är lite långt för mig. å så måste jag ha både bil och boende, men jag funderar på det :-)
Bild
tjjo
Veterankatt
Katt: Huskatt och brittiskt korthår

Inläggav Fridolfina » ons feb 03, 2010 11:48

Strega skrev:
EddaM skrev:Väldigt få klubbar har kokarder till husisar när det gäller 1:a pris. Det kan de ju ialf ha tycker jag. Blir lika besviken varje gång. Har fått sönder klippta cert kokarder några gånger. BIK ger till de tre första husisarna ialf. Även Nerk hade det men nu tror jag att bara ettan får det. Kan berätta att till våran sommar utställning i Örebro så kommer vi ha huskatts special. =) Vet inte vilken dag ännu. Har någon lust att hjälpa till med priser eller ideer om klasser så är det bara att höra av sig =)

*kram* Madeleine

Uppsala kattklubb har Huskattspecial den 19 juni 2010.Vi har massor av priser inplanerat,ingen blir helt utan.Vi har även ett antal sidoklasser etc inplanerat.
Titlar är inte svårt att ordna till Huskatter.Jag har föreslagit min klubb att lämna in en motion om det,men det har tydligen inte blivit gjort efter vad jag kan läsa i tråden.Det kan ju räcka att en huskatt fått t ex 3 Ettor,så kan den få en titel.I nästa klass kanske ett annat antal för att få titel.Det måste inte gå till som för raskatter med höjda poäng inför varje titel.

Huskattspecial 19 juni, sugen vara med.
Vart anmäla och så? *fattar trög* Finns det hemsida?
Mina härliga huskatter; Tova Sol, född 990705 och Marco Ruffy, född 080708.
Fridolfina
Orakelkatt
OrakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Huskatter

Inläggav EddaM » tor feb 04, 2010 12:14

DSM titel kan huskatter få. Och min snutta har det. Samma regler som för en raskatt.
Men om man ser på detta med kokarder o 1a plats kokarder igen så har ju inte huskatterna någon BIV o alltså ett pris mindre än raskatterna, då borde de ju absolut få en 1a plats kokard.
Det man kan göra är ju att prata med pris ansvarig i sin klubb o påminna denne om att inte glömma av huskatterna när denne beställer kokarder o priser. Tror att det är för lätt att glömma av huskatterna tyvärr.
Och detta med hur domarna dömer är ju så olika. Min huskatt ser ju inte ut som en klassik huskatt, mer än om man ser till de tekniska detaljerna, där hon inte visar någon speciell ras. Sedan att hon är såpass vit som hon är gör ju att hon står ut mer bland de andra katterna. Och det är ju både bra o dåligt. Men hon är så vacker att jag inte vill ha henne på något annat sätt =) Hennes gener från höger o vänster har ju gjort att hon ser ut som hon gör, sedan hjälper jag till med det jag kan som bad o föning =) För mig är det viktigt att visa upp mina katter så fina som möjligt =)

Ja den där huskatts specialen har jag funderat på, vi skall ju ha en själva men jag skall kolla på det igen, men tror eran utställning hamnar mellan två som jag skall ställa på. Hade ju varit jätte kul =)
EddaM
Kompetent katt

Inläggav kizor » mån feb 08, 2010 17:49

De gånger jag har ställt ut huskatter har det inte varit några problem med nom-kokarder/statyer, däremot har det krånglat med BIS-kokard på en utställning. Men då var det inte bara jag som blev utan, det var för flera olika kategorier och då saknades även nom-statyer. Men jag fick kokarden skickad till mig på posten, så det löste sig :hi5:

Har fått en 2:a kokard på utställning en gång, men inte på de andra. Men raskatter får väl inte heller alltid ex2/ex3 kokarder. Och det är nästan lite skönt att man inte får det. En 2:a eller 3:a är ju ändå inte lika roligt att hänga upp på väggen :smile: :blink:

Jag tycker också att det vore jätteroligt om huskatter kunde ta titlar, utöver DSM, SW och WW.
Har dock ingen aning om hur det skulle funka.. Men det borde väl gå att klura ut något fiffigt system för dom också tycker jag :blink:
kizor
Veterankatt
Katt: 2xDRX, 2xHKH

Inläggav Cottongrass » mån feb 08, 2010 22:17

kizor skrev:Jag tycker också att det vore jätteroligt om huskatter kunde ta titlar, utöver DSM, SW och WW.
Har dock ingen aning om hur det skulle funka.. Men det borde väl gå att klura ut något fiffigt system för dom också tycker jag :blink:

Enklast vore väl om de tävlar som vanliga kastrater. Om det inte går att tävla internationellt går det väl att göra ett nationellt tillägg att en 1.a utomlands räknas som ett cert.

Om man nu tycker att det blir lite för lite katter för NOM så skulle man kunna stryka Kat V och låta HCL gå i Kat II och HCS i Kat III. Blir svårt att få upp en husis i panel kan jag erkänna men kommer den upp så är den troligen något extra!
Cottongrass
Kattunge
Kattunge

Inläggav Jina » mån feb 08, 2010 22:30

Cottongrass skrev:Om man nu tycker att det blir lite för lite katter för NOM så skulle man kunna stryka Kat V och låta HCL gå i Kat II och HCS i Kat III. Blir svårt att få upp en husis i panel kan jag erkänna men kommer den upp så är den troligen något extra!

Tycker det blir fel om standardlösa katter tävlar mot katter med standard.
Jina
Bitchig katt

Inläggav EddaM » tis feb 09, 2010 01:25

Nää att de skall upp i samma panel som 2ans e ingen bra ide. De skulle aldrig vinna. Eller nästan aldrig, dessutom så blir tex en raskatt i kat4 om den e tex ensam hona BIS automatiskt oxå så det är ju samma regler när det gäller detta. BOB tas ju ut ibland o då har ju huskatter chansen att vinna över raskatter. Om de inte tar ut en BOB huskatt då de båda hårlagen får mötas o en BOB raskatt.
EddaM
Kompetent katt

Återgå till Utställningssnack