Trivs hon inte? (Kissar inne mm)

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Trivs hon inte? (Kissar inne mm)

Inläggav Limajo » mån 26 jul 2021, 23:19

Jag har två katter som jag haft sen de var små. De är systrar, snart 4 år gamla. När de var små låg de ofta och gosade men nu ser jag det alltmer sällan. Kan inte minnas när jag såg det senast, flera månader handlar det om. I stället har de börjat bråka mer, och mer våldsamt. De fräser och morrar, inte bara lekbråkar. Den ena fick ett rivsår på nosen av den andra förra veckan. Den katten har också börjat kissa inomhus. Det har hänt förut, och ibland tror jag det berott på att jag slarvat med kattlådan, plus när jag testade en ny sand. Men nu har jag kört samma sand rätt länge och lådan var nyplockad. Ändå hade hon kissat på en väska (vilket verkar vara hennes favorit, väskor som ligger på golvet) och i min säng. :( Det har aldrig hänt förut och sängkissande har jag förstått är en stark protest.

Jag börjar undra om hon inte alls trivs med att bo med sitt syskon utan hellre skulle vara ensamkatt. Det skulle dock krossa mitt hjärta att omplacera henne för mot mig är hon den gosigaste katt jag någonsin haft. Syskonet är min sons bästa vän så det skulle bli katastrof…

Vad gör man i en sån här situation? Jag vill ju att hon ska må bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Trivs hon inte? (Kissar inne mm)

Inläggav Yrhättans » tis 27 jul 2021, 20:45

Limajo skrev:Jag har två katter som jag haft sen de var små. De är systrar, snart 4 år gamla. När de var små låg de ofta och gosade men nu ser jag det alltmer sällan. Kan inte minnas när jag såg det senast, flera månader handlar det om. I stället har de börjat bråka mer, och mer våldsamt. De fräser och morrar, inte bara lekbråkar. Den ena fick ett rivsår på nosen av den andra förra veckan. Den katten har också börjat kissa inomhus. Det har hänt förut, och ibland tror jag det berott på att jag slarvat med kattlådan, plus när jag testade en ny sand. Men nu har jag kört samma sand rätt länge och lådan var nyplockad. Ändå hade hon kissat på en väska (vilket verkar vara hennes favorit, väskor som ligger på golvet) och i min säng. :( Det har aldrig hänt förut och sängkissande har jag förstått är en stark protest.

Jag börjar undra om hon inte alls trivs med att bo med sitt syskon utan hellre skulle vara ensamkatt. Det skulle dock krossa mitt hjärta att omplacera henne för mot mig är hon den gosigaste katt jag någonsin haft. Syskonet är min sons bästa vän så det skulle bli katastrof…

Har du kastrerat dom? Det är en bra åtgärd annars. Jag tänker ändå på lådor, jag förmodar du har två lådor? Det kan vara så illa att en av katterna vaktar så den andra inte kan gå på lådan. Lösningen kan vara fler lådor med huv som ger möjlighet till att vara i fred. Felliway friend är också något du kan prova.

Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Limajo » tis 27 jul 2021, 23:15

Yrhättans skrev:
Limajo skrev:Jag har två katter som jag haft sen de var små. De är systrar, snart 4 år gamla. När de var små låg de ofta och gosade men nu ser jag det alltmer sällan. Kan inte minnas när jag såg det senast, flera månader handlar det om. I stället har de börjat bråka mer, och mer våldsamt. De fräser och morrar, inte bara lekbråkar. Den ena fick ett rivsår på nosen av den andra förra veckan. Den katten har också börjat kissa inomhus. Det har hänt förut, och ibland tror jag det berott på att jag slarvat med kattlådan, plus när jag testade en ny sand. Men nu har jag kört samma sand rätt länge och lådan var nyplockad. Ändå hade hon kissat på en väska (vilket verkar vara hennes favorit, väskor som ligger på golvet) och i min säng. :( Det har aldrig hänt förut och sängkissande har jag förstått är en stark protest.

Har du kastrerat dom? Det är en bra åtgärd annars. Jag tänker ändå på lådor, jag förmodar du har två lådor? Det kan vara så illa att en av katterna vaktar så den andra inte kan gå på lådan. Lösningen kan vara fler lådor med huv som ger möjlighet till att vara i fred. Felliway friend är också något du kan prova.

De är kastrerade och jag har två lådor med huv (men den ena används nästan aldrig, jag satte in den i hallen för ett tag sedan för att hon kissade där, men det gjorde ingen skillnad). Jag har aldrig sett att de vaktar på varandra vid lådan, men det kan ju ske när jag inte är hemma.

Jag har läst lite om Feliway. Kanske ska testa det och se om det blir någon förändring.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 30 jul 2021, 14:24

Leker du mycket med katterna? Det löser inte allt men är ofta ett bra sätt att minska stress, öka självförtroendet hos en lite osäker katt och stärka relationer mellan människa och katt. Bra dock att leka med var och en eftersom katter kan ha svårt att leka samtidigt. Tänker att ”felkissar-kissen” behöver bli lite stärkt då felkisseri kan bero på osäkerhet. Bra att utesluta medicinska orsaker också genom ett veterinärbesök.

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » sön 08 aug 2021, 09:43

När katter kissar på saker som väskor, skor, dörrmatta m.m så brukar det handla om att dessa är saker som har mycket lukter utifrån och katten markerar då på dem. Kiss i sängen kan nog också handla om doft men kan även handla om att katten inte gillar sin låda. Om dina katter inte är kastrerade så är det steg ett. Lever ni på väldigt liten yta tror jag att det är bäst att bortadoptera ena katten, men det är schysst mot nya ägaren att lösa kissproblemet först!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"