FORL och livskvalitet

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
ancie_
Gurukatt
Gurukatt
Katt: PEB & DRX

FORL och livskvalitet

Inläggav ancie_ » sön 04 jul 2021, 02:07

Jag har en Peterbald på 4 år som har drabbats av kraftig FORL. Det gick snabbt och häromdagen drog veterinären ut 11 tänder på honom. Ni som har/har haft tandlösa katter, klarar de sig bra? Hur gör ni för att de ska få den näring de behöver?

Till syvende sist undrar jag väl också: tycker ni att en tandlös katt ändå kan ha ett gott liv?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: FORL och livskvalitet

Inläggav Yrhättans » sön 04 jul 2021, 10:06

Jag har än så länge inte själv haft det problemet med mina katter, men jag vet flera på forumet. Vad jag vet är det inte problem för någon av dessa katter även om de är helt tandlösa annat än att man måste anpassa fodret (som jag förstått det).

Men, jag förstår din fundering och har själv tänkt på hur jag skulle resonera. Jag har kommit fram till att det kan nog vara ganska individuellt och att man känner sin katt. Generellt tror jag inte det är några problem. Hellre tandlös än ont.

Användarvisningsbild
ancie_
Gurukatt
Gurukatt
Katt: PEB & DRX

Inläggav ancie_ » mån 05 jul 2021, 12:13

Tack för ditt svar!

Jag tänkte samma sak. Bättre tandlös än att ha ont och han hade tappat de skadade tänderna snart ändå men då med risk för stor infektion etc. Nu har han bara 4 tänder kvar, matte 15000 kronor fattigare men han verkar gladare. :-) Lite inlärning för att kunna äta bra dock. Inte lätt utan tänder.

2xbusar
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatter

Inläggav 2xbusar » tis 06 jul 2021, 13:16

Hej,

Båda mina katter har FORL. Den ena har dragit ut några få tänder medan den andra är nästan tandlös. Hos honom har jag fått dra ut tänderna i omgångar sedan han var ca 6 år. Han är nu 16 år och har under åren inte haft några andra problem utan verkar vara en nöjd katt. Han äter både blötmat och torrfoder utan problem och går på koll minst en gång/år.

Jag tänker som så, att så länge han mår bra är det värt alla pengar jag får lägga ut på honom. Jag tycker att han verkar nöjd och har ett bra liv även utan tänder.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"