Hjärtproblem hos katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Maria S
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hjärtproblem hos katt

Inläggav Maria S » mån 21 jun 2021, 16:28

Hej!

Jag har mist min katt nyligen och vill dela med mig av hans sjukdomsförlopp för att kunna hjälpa andra kattägare att hinna upptäcka att något är fel i tid. Jag tror att han dog av hjärtsjukdom, hjärtsvikt och lungödem och/eller blodpropp.
Han hette Frans, blev 13 år gammal och har levt ett riktigt bra kattliv som utekatt och kom in varje kväll och var en kelig och glad familjekatt. För 2 månader sen upptäckte vi att han såg dåligt. Hans pupiller var stora och mörka och han gick in i saker här hemma. Vi fick snabbt en tid hos veterinär som undersökte honom grundligt, tog blodprov, blodtryck samt gjorde en genomlysning av ögonen. Diagnosen blev näthinneavslossning som kan uppkomma p.g.a högt blodtryck eller bara av åldersskäl. Han fick antiinflammatorisk medicin och ögondroppar och blodtryckssänkande medicin och kunde fortsätta vara ute. Veterinären sa att han har en ålder (13) som gör att sånt kan uppstå och att katter med nedsatt syn brukar klara sig bra ändå, de anpassar sina turer och brukar vara mer inomhus, närmare sin bostad om de är utekatter.
Efter återbesök minskade veterinären ner det antiinflammatoriska och sa att vi ska fortsätta med blodtryckssänkande livet ut. Katten såg inte ut att ha någon smärta. Han åt som vanligt med god aptit och gick sina turer varje dag. Dock la vi märke till att han sov mer och låg och vilade mycket utomhus under buskar, i gräset och gärna sökte upp skugga.
Bara dagar efter återbesöket hos veterinären fick han en grumlig "lins" på ögonen och vi hittade vi honom på kvällen liggande med stela ben och öppen mun på golvet. Han andades och tungan syntes, var lite mindre rosa än den brukar vara men inte blå eller grå. Hans tassar var lite kalla och benen gick inte att böja. Ögonen var nästan helt stängda och han reagerade inte på något. Hela kroppen var som förlamad utom andningen som var ansträngd. Nacke och hals kändes stela. Han andades liksom två andetag och sedan var det en paus och så två andetag igen. Någon timme efter att vi upptäckte honom slutade han andas. Vi tror att han kvävdes och att förlamningen liksom nådde det sista som fungerade, andningen. Vi satt med honom i knäet hela tiden och masserade fötter och strök honom lugnande. Tyvärr fanns ingen jourveterinär för det här hände kl.01 på natten. Vi tror inte att vi hade hunnit in till veterinären ändå (tanken var att få honom avlivad smärtfritt och snabbt).
Nu i efterhand ser vi följande symptom som kan ha varnat för vad som var på väg att hända:
- Han sov mer än vanligt, till och med utomhus under en gran, buske. Låg på ovanliga ställen, mitt ute i en hästhage en gång och sov. Det hade han aldrig gjort förut.
- Sista dagarna kröp han ibland in under sängar och soffor. Det hade han inte gjort förut. Han var en kelig katt som helst hoppade upp hos oss i sängen och soffan.
- Lite slöare den sista tiden, gick inte så långt bort och hade slutat hoppa upp på bord och höga bänkar. (Han älskade att klättra på staket och höjder nästan hela livet).
- Kanske något minskad aptit. Drack oftare än förut (det tolkade vi som att det var varmt och att han inte orkade äta i värmen mitt på dagen).
Vad jag googlat mig till kan hjärtklaff-fel, arytmi av hjärtat leda till vätskeansamling i lungorna eller buken (beroende på var i hjärtat felet är) och cirkulationssvikt som också kan leda till att en blodpropp bildas och förlamning av bara bakben eller hela kroppen inträffar. Kroppen försätts i chock och medvetslöshet är ganska vanligt. Allt detta stämmer ganska bra på hur hans kropp betedde sig den sista stunden. Kanske var hans ögonproblem bara toppen på ett isberg, att synnedsättningen berodde på dålig syresättning av blodet. Kika efter ovanliga beteenden och dessa symptom på era katter- så kanske ni hinner sätta in behandling innan det är för sent!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Hjärtproblem hos katt

Inläggav Aziz » ons 30 jun 2021, 19:18

Tack för att du delar med dig.
För Frans :rose:

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt