Plötsligt aggressiv

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Xerafina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Plötsligt aggressiv

Inläggav Xerafina » ons 05 maj 2021, 01:33

Hej!
Jag & min sambo tog över min systers katt för 1,5 år sedan. Vår katt har känt mig sedan tidigare och är 3 år gammal. Hon har varit relativt reserverad mot min sambo men detta har vi jobbat på genom att mat och godis kommer genom honom, så han blir positivt associerad. De senaste två-tre månaderna har hon dock börjat visa ett väldigt aggressivt beteende utan konkret anledning. Hon har sitt kattträd vid vår höga tvmöbel där hon ofta hoppar upp och ligger. När jag går förbi där springer hon efter mig och river mig hårt i nacken och/eller biter mig i huvudet. Hon både morrar lågt och fräser, samt höjer ryggen åt mig vilket är helt nytt. Hon har även tidigare sovit hos mig i sängen varenda natt men har på senaste börjat bita mig oprovocerat medan jag sover. Mina armar och ben ser just nu ut som en väldigt använd klösbräda. Jag är även gravid och börjar bli riktigt rädd och nojig, för det känns inte säkert.

Vi har tagit henne till veterinär och gjort alla möjliga koller men allting ser bra ut och där är ingenting fel. Vi har testat mer aktivering, mindre aktivering, olika sätt att agera i dessa aggressiva stunder, feliway och zylkane. Nu börjar jag bli lite rädd för henne då det kommer från ingenstans och ingenting verkar hjälpa. Min dotter föds om 1,5 månad och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag älskar min katt med hela mitt hjärta men jag vet inte om jag vågar detta med en nyfödd på g.

Tacksam för alla råd och input ni kan ge!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Plötsligt aggressiv

Inläggav Aziz » ons 05 maj 2021, 22:24

Vad tror veterinären om beteendet? Kan ni anlita en kattbeteendevetare?

Kan behövas lite detektivarbete när det gäller katter och aggression. Om man har uteslutit sjukdom eller smärta så finns det t.ex. lekaggression som beror på att katten är understimulerad och behöver få utlopp för sina jaktinstinkter, då kan det vara bra att leka med vippor m.m. Sedan finns s.k. omriktad aggression, som visar sig genom att katten t.ex. blivit rädd för något utanför fönstret och reagerar med att attackera någon helt oskyldig som finns inom räckhåll. Har något förändrats i miljön? Har en hund eller annan katt flyttat in i närheten? Det kan skapa otrygghet som leder till aggression.

Katter är också oerhörda vanedjur, om den väl har börjat jaga dig av någon anledning när du gått förbi klösträdet, så kan den få för sig att det är så den ska bete sig varje gång du går förbi, då kan man behöva bryta beteendet tills det är "glömt".

Se över inomhusmiljön och berika den och kanske flytta på trädet så att du kan passera utan att katten kan komma åt dig. Kanske ta ut den på promenad och ha bestämda lek och mattider. Katter tycker om rutiner och vill ha kontroll över vad som ska hända, ju mer kontroll desto tryggare katt. Finns mycket att läsa om katter och aggressioner, både på svenska och engelska. Hoppas det löser sig innan bebis kommer.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"