Skaffa katt med skilda föräldrar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Rebecka.larssonh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skaffa katt med skilda föräldrar

Inläggav Rebecka.larssonh » tis 04 maj 2021, 12:27

Hej jag bor hos mina föräldrar i Hammarby Sjöstad (lägenheter). De är skilda och bor ca 500 m ifrån varandra. Jag vill verkligen ha en katt att gosa med och det vill mina föräldrar med. Jag undrar hur katten skulle må ifall den skulle behöva flytta med mig mellan lägenheterna varje vecka. Jag förstår att det inte är bra för katten och det är den enda anledningen till varför vi inte har något djur. Men jag undrar om det är någon med bättre koll som har något svar?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Skaffa katt med skilda föräldrar

Inläggav Lurvpöse » tis 04 maj 2021, 14:54

Rebecka.larssonh skrev:Hej jag bor hos mina föräldrar i Hammarby Sjöstad (lägenheter). De är skilda och bor ca 500 m ifrån varandra. Jag vill verkligen ha en katt att gosa med och det vill mina föräldrar med. Jag undrar hur katten skulle må ifall den skulle behöva flytta med mig mellan lägenheterna varje vecka. Jag förstår att det inte är bra för katten och det är den enda anledningen till varför vi inte har något djur. Men jag undrar om det är någon med bättre koll som har något svar?

Det är nog inga problem alls. Jag tror inte att katten kommer må dåligt av det.

Däremot behöver katten ha en bra och trygg miljö på båda ställena. Den behöver klösträd och balkongen måste nätas in om ni bor högt upp, för att ta några exempel.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
thomaren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Skaffa katt med skilda föräldrar

Inläggav thomaren » ons 28 jul 2021, 11:59

Varje katt är unik, men de flesta friska vuxna katter klarar av att lämnas ensamma under en genomsnittlig arbetsdag på åtta timmar. I din situation kan det orsaka stress för katterna och resultera i beteendeproblem och separationsångest, men å andra sidan kan det också vara inget problem. Ge bara det katten behöver och se till att den har en säker plats att vara på.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"