Läkningstid efter kastrering honkatt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
markattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Läkningstid efter kastrering honkatt

Inläggav markattan » mån 12 apr 2021, 14:37

Till er som har kastrerat era honkatter - hur många dagar ungefär tog det tills de utvändiga stygnen försvann från snittet?

Jag har nu passat kissen (6 månaders honkatt) i 7 dagar, och hon är i god hälsa och såret ser ut att läka bra. Hon har en "body" på sig men den är något för stor för henne, och jag vet att om hon verkligen vill så kommer hon åt stygnen. Funderar på att lämna henne själv en halvdag med bodyn på. Tror ni att det är lugnt? Jag vill bara vara lugn med att hon inte drar upp alla stygn medan jag är borta några timmar :shock:

TILLÄGG: Har läst att stygn som löser sig själva kan sitta kvar under en längre tid, upp till månader. Det låter ju inte bra att låta en katt dra och bita i stygnen långt senare efter läketiden heller. Vad har ni gjort när stygn suttit kvar en tid efter operationen?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Läkningstid efter kastrering honkatt

Inläggav Yrhättans » mån 12 apr 2021, 19:33

markattan skrev:Till er som har kastrerat era honkatter - hur många dagar ungefär tog det tills de utvändiga stygnen försvann från snittet?

Jag har nu passat kissen (6 månaders honkatt) i 7 dagar, och hon är i god hälsa och såret ser ut att läka bra. Hon har en "body" på sig men den är något för stor för henne, och jag vet att om hon verkligen vill så kommer hon åt stygnen. Funderar på att lämna henne själv en halvdag med bodyn på. Tror ni att det är lugnt? Jag vill bara vara lugn med att hon inte drar upp alla stygn medan jag är borta några timmar :shock:

TILLÄGG: Har läst att stygn som löser sig själva kan sitta kvar under en längre tid, upp till månader. Det låter ju inte bra att låta en katt dra och bita i stygnen långt senare efter läketiden heller. Vad har ni gjort när stygn suttit kvar en tid efter operationen?

Du borde fått skriftlig information från veterinären om läkning och vilken sorts stygn det är. I annat fall börja med att ringa och fråga. När mina kasterades lämnade jag upp till fyra timmar efter en vecka, men body satt bra och var på i två veckor

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"