Kattunge, byta foder

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
saberhagen83
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge, byta foder

Inläggav saberhagen83 » sön 11 apr 2021, 10:16

Så min Maine Coon kattunge, snart 6 månader gammal, har haft problem med diverse saker tidigt i sitt liv. En av problemen har varit en galen tarminflammation. Nu har han ätit Purina EN under en period och hans mage har blivit helt bra igen. Jag har bytt över till Bozita blötmat (vuxen) pga att det är det enklaste då en av de andra katterna äter detta och de har en tendens att byta plats med varandra. :lol:

Denna övergång gjorde jag på 2 veckor. Med blandningen EN/Bozita i % : 80/20, 60/40, 40/60, 20/80, 100% Bozita. Nu vill jag ha över honom till kattunge maten igen som också är Bozita. Är systemet jag använt korrekt? Eller fasar jag lite långsamt och kan kapa ner takten till en vecka istället? Hur brukar ni andra göra? Jag kanske är överdrivet nojig med maten nu pga hans tidigare magproblem som uppstått av okänd anledning även om jag har mina misstankar om orsaken.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattunge, byta foder

Inläggav Aziz » sön 11 apr 2021, 18:15

Måste du byta till kattungemat? Jag tänker att om magen är bra nu så kanske det inte är värt att krångla. Det brukar inte vara så stor skillnad på kattunge- och vuxenfoder.

saberhagen83
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav saberhagen83 » sön 11 apr 2021, 20:37

Aha. Har alltid fått höra att det är så viktigt att de får kattungemat under första året. Han fick en mix av både vuxen och kittenmat hos uppfödaren. Men det är inte så värst viktigt alltså? Jag håller mig mer än gärna till vuxenmaten om det funkar bra.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 15 apr 2021, 23:19

Skulle nog säga att det är viktigare att magen mår bra och att den helst får äta så mycket den vill första året. Men ring och fråga en veterinärklinik om just det fodret om du känner dig osäker.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"