Har en 19v Maine Coon kattunge som i torsdags blev riktigt dålig. Han hade fått total diarré under dagens lopp och krystat ut massor med slem överallt i lägenheten när jag kom hem från jobb. Trodde först det var spyor innan jag såg hans bakända. Givetvis blev det ett oroligt samtal till djursjukhuset och fick en akuttid att komma in direkt. Väl där kunde de inte egentligen konstatera mer än att han hade fått en kraftigt förtjocknad av grovtarmen. Akut-veterinären gav mig beskedet att han troligen hade fått FIP, så klart obotligt, i annat fall antingen en kraftig inflammation eller cancer. Alla med väldigt dålig prognos. Chockad som jag var ville jag ändå att de skulle göra vad de kunde och inte avliva som hon typ rekommenderade!

MEN...till min lilla förvåning var det ett förhållandevis positivt svar man fick, av en annan veterinär. Han hade klarat natten bra, verkade aningen piggare och hade börjat äta lite och fått behålla maten. Han krystade fortfarande och var väldigt känslig kring magen och baken. Dock hade han fått feber, vilket han inte hade när han kom in. Blodvärden var bra bortsett från att levervärde låg lite på höga delen.
Lördagen och söndagen gav desto bättre svar. Hans feber hade lagt sig helt under eftermiddagen på lördagen och han hade ätit med god aptit. Söndag morgon hade han bajsat för första gången, dock grötigt men fått behålla mat han ätit efter detta. Han är mycket piggare nu också. Största problemet just nu är baken på han som är väldigt öm och känslig och de vill gärna kolla närmare på detta under måndagen samt ta mer prover och ultraljud för att se på tarmen igen.
Ber om ursäkt för en lång skrivelse!

För att avsluta. Hur troligt kan man ens tänka att det är FIP? Han har visat noll symptom och jag har spenderat massor med timmar varje dag med honom. Ingen trötthet, ärligt den mest aktiva kattunge jag någonsin varit med om! Superstor aptit, dricker och gillar vatten, ingen direkt diaré innan, dock lös i magen som löstes snabbt. Ingen feber och ingen viktnedgång. Bortsett från förtjockad av tarmen var det första misstanken med den historiken?! Är jag bara dum eller är det helt galet tänkt från denna veterinärens sida?
Min lilla krigare!