Katten tigger konstant

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kärrtorparn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten tigger konstant

Inläggav Kärrtorparn » mån 15 mar 2021, 16:55

Hej!

Jag har två katter. Den ena av dem sitter konstant posterad utanför skafferiet där kattfodret finns. Hon blir väldigt uppspelt när jag ger mat och och äter men sedan kan hon till och med lämna en del mat i skålen för att gå och sätta sig och jama vid skafferiet. Vad kan det bero på? Då jag vet att hon inte käkar särskilt mycket varje gång så ger jag henne mat 5 gånger per dygn så blodsockerhalten borde det inte vara något fel på. I övrigt kry, bra vikt osv.

Vore skönt att komma tillrätta med det här dåliga beteendet. Trist att se henne sitta där dagarna i ända, trots att hon inte ens är hungrig.

Hälsningar,

Anders

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katten tigger konstant

Inläggav Aziz » tis 16 mar 2021, 10:46

Det kanske är uppmärksamheten hon är ute efter mer än själva maten. Prova att leka med vippor och annat som hon kan jaga efter och fånga 5-10 minuter och ge maten efter ett lek-pass istället. Du kan också prova att ge torrisar eller godis i aktivitetsleksaker så att hon måste undersöka, nosa och pilla lite för att få ut maten.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"