Tillskott till gammal katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
SixtenDaisy
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tillskott till gammal katt?

Inläggav SixtenDaisy » tis 09 mar 2021, 08:17

Hej!
Känner jag behöver ge min kattherre på 15 år lite extra nu. Han har god aptit och är inte kräsen. Är ute/inne, men nu under vintern är det inte många minuter han vill vara ute ;-)

Bekymret är att vi har en 3 årig kattflicka också som är manisk på mat, och blir alldeles för tjock om det finns fri tillgångar tex torrfoder. Hon äter upp allt! Så hon behöver strikt med dietfoder och den äldre behöver få det han vill, gärna med extra i nu för päls, njurar leder mm på äldre dar. Han är dock helt och fullt frisk, saknar några huggtänder, men kollas regelbundet av veterinär årligen.

Vi ger den den gamla herren extra när hon är ute. Tips på vad man kan ge för att han ska få riktigt bra mat nu? Vilket kött är bäst, finns det tillsatser/fett eller annat som är bra att blanda i hans mat?

// Helene

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Tillskott till gammal katt?

Inläggav Lurvpöse » ons 10 mar 2021, 09:47

Man kan ge artanpassad rå föda, men det kräver lite inläsning. Maten måste innehålla rätt proportioner av ben, inälvor och liknande. Rent muskelkött kan man ge som "mellanmål" men det bör inte vara kattens huvudsakliga föda.

Mer info här: https://kattstatus.se/page3.html

En enklare variant är färdiga mush-bollar, finns på ex granngården och kan ges som extra tillskott.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"