Lat Ragdollhane

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Vilse123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ragdoll

Lat Ragdollhane

Inläggav Vilse123 » ons 20 jan 2021, 17:16

Jag har en ragdoll hane på 8 år, han är väldigt lat svårt att få honom att leka själv, jag har köpt mängder av leksaker som han tycker är tråkiga.
Han tycker endast om att leka om jag leker med honom som att tex leka med present snören, en favorit råtta som jag drar på golvet, eller dribbla med hårsnoddar på golvet en kortare stund, sen har han en ny favorit jag köpt till familjen som är en massage pistol till människor, han älskar den så fort vi tar fram den och han hör ljudet kommer han fram och biter i fötterna. Annars tycker han om att jag matar fåglarna på balkongen som han kan sitta och titta på, annars är hans favoritsyssla att äta.
Hur kan man få en lat katt att bli mer lekfull?? Tips mottages tacksamt emot.

Kattsnack.se
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Oskar och Hampus
Kontakt:

Re: Lat Ragdollhane

Inläggav Kattsnack.se » tor 21 jan 2021, 15:19

Min vuxna katt Oskar leker bara med små kattleksaker om de innehåller kattmynta. Ibland leker han med kulbanan en stund. Han gillar att krypa in i och undersöka pappkartonger och papperskassar. Om din katt inte reagerar på mynta får du pröva med leksaker som innehåller valeriana. Det finns spray att köpa med Kattmynta och med Valeriana.
Eftersom din katt är matglad skulle jag även rekommendera kattleksaker som man lägger godisbitar eller torrmat i, så din katt får jobba lite för att få ut det.
Med Vänliga Hälsningar
Oskar, Hampus och Mariann

Välkommen till vår hemsida.
https://kattsnack.se

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Lat Ragdollhane

Inläggav ApanAnn » tor 21 jan 2021, 20:16

Det är inte alla katter som tycker om att leka själv, utan det verkar roligare att leka med sin människa.

Jag håller med om att matmotiverade katter kan uppskatta lekar som gör att det trillar ut mat/godis. Min hungerkatt gillar att pilla fram torrisar ur toarullar, större papprullar och sin slow feeder. Den har som piggar som gör att det inte bara går att köra ned huvudet, utan han måste plocka upp torrisar med tassen. När han väl kom på tricket funkade det bra.

Vi har också övat in lite trix, både med klicker och utan. Han kan sitt, high five och ibland snurra. Det är rätt kul för oss båda. Det behövs inte ens godis utan torrisar går bra. Funkade med en sked blötmat också när han inte fick äta torrisar.

En uppskattad leksak här hemma är Da Bird, då kan det bli ordentlig fart på katterna. När vi inte leker med den är den undanstoppad så det blir alltid party när den plockas fram eftersom det inte blir hela tiden.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"