Ville höra med vad ni tänker. Min ena katt har börjat bli dålig i magen av sitt vanliga foder. Vet inte om man ändrat något i maten eller vad men han äter samma mat hela tiden. Skulle således vilja byta till ett lättsmält foder istället, liknande som han åt förr och fungerade riktigt bra till honom innan det försvann från marknaden. Magen har hållit relativt bra tills nyligen med Latz blötmat, men han har tidigare mått dåligt av deras kött/fisk låda (blev bra direkt efter jag slutade köpa den helt) och numera även av countryside selection, alltså bara kött...men den innehåller fisk med vilket jag tror är problemet, han har aldrig tålt räkor t ex utan kräks och får diarré direkt av små bitar.
Jag vet att man ska byta foder långsamt. Men om katten mår dåligt av sitt nuvarande foder, hur ska man tänka då? Fodret jag vill byta till är klassat som lättsmällt, vågar man ens byta rakt av i ett sånt här fall där nuvarande mat påverkar katten negativt? Små portioner flera gånger av nya maten? Just nu ger jag kokt kyckling (sedan igår eftermiddag), vilket hjälper magen men han verkar tröttna duktigt fort på det dessvärre, så kan inte se det fungera att fasa in ny mat med kycklingen.
Det är synd han inte är helt såld på Bozita/Mjau, genom åren har han ätit det ibland men andra dagar kan han rata det helt. Även Mush är ett no go med honom, börjar jag ge mer än 1/4 bulle blandat i hans mat visar han tungan till maten.