Katten rädd för mig

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
zosma
Ungkatt
Ungkatt

Katten rädd för mig

Inläggav zosma » tis 23 feb 2021, 17:42

För cirka en vecka sen hände nåt, katten rev mig lite så jag blev lite arg, höjde rösten mot katten. Det var förstås inte bra. Nu är katten rädd för mig dock inte hela tiden. Men det är lite ansträngd situation. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
När jag sitter vid datorn. Då kommer ofta katten och hoppar i famnen och stryker sig mot mig, som vanligt. Eller på natten när jag ska lägga mig, kommer ofta katten och lägger sig ovanpå mina fötter.
Men sen när jag rör mig i lägenheten, så tittar och håller koll på mig. Och idag när jag gav henne mat, då kom hon glatt för att äta, under tiden bytte jag vatten och när jag gick med vattenskålen åt det hållet katten var, så började hon fräsa. Ville inte hetsa upp henne mer så vände jag mig tillbaks till köket, då gjorde hon ett utfall mot min ben, med ett slag med tassen, det var inte så farligt, blev bara en liten droppe blod.
Men det är lite ansträngd situation, bor i en liten lägenhet ensam med katten. Det är bara en etta, så det är svårt att undvika kontakt. Svårt att säga säkert men tror hon reagerar mest när jag går mot henne. Det har aldrig tidigare varit problem.
Men nu blir det så att jag går aldrig fram till henne, klappar henne om hon kommer till mig. Försöker att inte gå själv åt hållet katten är, men blir svårt i en liten lägenhet.
Det som jag gör nu är att när hon fräser så lämnar jag henne i fred, och sätter mig på nåt annat ställe, bara ignorerar henne. Sen brukar hon lugna ner sig snabbt.
Vad finns det mer man kan göra, vi har alltid haft bra relation. Katten är 7 år gammal. I längden går det inte att ha det så här.

zosma
Ungkatt
Ungkatt

Re: Katten rädd för mig

Inläggav zosma » tis 23 feb 2021, 20:22

Nyss var hon åter i min famn när jag satt vid datorn och trycker sig mot mig och mitt ansikte. Men sen är det dom andra situationer när hon fräser och håller koll vad man gör. Så det är vad man ska göra att hon ska känna sig trygg i dom situationerna.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 23 feb 2021, 21:48

zosma skrev:Nyss var hon åter i min famn när jag satt vid datorn och trycker sig mot mig och mitt ansikte. Men sen är det dom andra situationer när hon fräser och håller koll vad man gör. Så det är vad man ska göra att hon ska känna sig trygg i dom situationerna.

Har det aldrig hänt tidigare?
Du verkar ha bra koll på vilka situationer som skapar denna reaktion. Tycker hon om att leka kan det vara en bra avledande manöver, gärna en vippa så det blir lite avstånd mellan er, avsluta med en godis hon tycker om.
Kan vara bra med en seniorkoll hos veterinären också

zosma
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav zosma » tis 23 feb 2021, 22:09

Har inte hänt tidigare. Nu är hon hela tiden i min famn och trycker sig mot mig. Men efter det som hände typ en vecka sen. Så är hon reserverad i vissa situationer. Som gör att det känns jobbigt för mig. Och det kan bli så plötsligt för mig när hon blir orolig/agressiv, kanske inte för henne, men för mig mig, så därför blir jag så försiktig när jag vågar röra henne. Aldrig varit så innan. Nu vet jag att det är mitt fel, men vill ju få det så som det var innan. Hon är inte speciellt lekfull, har massor av leksaker, men hon har aldrig varit speciellt intresserat av dom. Utom möjligen när hon var väldigt ung.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 23 feb 2021, 22:30

Jag tror du ska försöka bara släppa det och inte bry dig så mycket om fräsningar. Visst kan du ha skrämt katten men det går över med lite tid. Om du själv är som innan hjälper du katten också att bli som förr. Vår ena katt är lite harig och kan fräsa åt sin egen skugga men det går över lika snabbt som det kom. Lek är den bästa terapin så försök att hitta nåt som hon gillar där ni leker tillsammans tex att du viftar med en vippa med fjädrar eller visar att du gömmer godis eller liknande, det stärker relationen. Kanske testa att plugga in feliway eller ge lugnande kost eller tillskott som hjälp på traven under en period.

zosma
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav zosma » Igår, 09:16

Får försöka vara som innan, men vill inte skrämma henne, så det blir automatisk att man undviker saker. Hon har ju varig lite rädd alltid, inte mig dock. Och leker inte speciellt mycket, men mycket kelig. Och det är hon nu också när hon kommer fram själv. Då trycker hon sig mot mig och min kind. Hoppas att det går över snart, för annars har hon alltid varit väldigt snäll, och väldigt lätt att hantera.

zosma
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav zosma » Igår, 17:07

Får se hur det går. Idag på morgonen kom hon fram och hoppade till mitt knä och tryckte sig mot mig. Senare när jag gick ut och hämtade posten, har lådan precis utanför dörren. När jag kom in så såg hon rädd ut igen, fräste inte men kröp ihop lite och gnällde. Gick över relativt snabbt när jag ignorerade henne och satte mig ner.

Köpte idag en sån Feliway som man kopplar i vägguttaget. Vet inte om dom har någon effekt. Har haft den en timme än så länge.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"