Innekatt jamar hela nätterna

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Robin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Innekatt jamar hela nätterna

Inläggav Robin » ons 04 nov 2020, 18:44

Hej
Katten jamar beklagande och söker min uppmärksamhet så fort jag släckt ned och gått o lagt mig. Han kissar t.o.m på mig i sängen om jag ignorerar honom.

Vad ska jag göra?

Han är en innekatt som fått springa fritt ute på landstället över sommaren men nu är instängd i vår lilla lägenhet i stan igen tills nästa vår.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Innekatt jamar hela nätterna

Inläggav Yrhättans » tor 05 nov 2020, 07:11

Robin skrev:Hej
Katten jamar beklagande och söker min uppmärksamhet så fort jag släckt ned och gått o lagt mig. Han kissar t.o.m på mig i sängen om jag ignorerar honom.

Vad ska jag göra?

Han är en innekatt som fått springa fritt ute på landstället över sommaren men nu är instängd i vår lilla lägenhet i stan igen tills nästa vår.

Tack på förhand.

Kastrerad? Annars är det viktigt. Har du provat att leka mer och framförallt köra ett rejält lekpass innan det är dags att sova?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 06 nov 2020, 17:39

Hur gammal är katten?

Med tanke på att han nu inte har fri tillgång till utevistelse, kan du gå ut med honom i koppel eller försöka göra inomhusmiljön mer stimulerande? Lek som Yrhättan föreslår.

Om han kissar utanför lådan kanske han behöver undersökas av veterinär eller så kan han vara missnöjd med lådsituationen. Städar du tillräckligt ofta? Är det rätt sand ur kattens perspektiv?

Robin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Robin » tis 10 nov 2020, 16:47

Har faktiskt blivit lite lugnare de senaste dagarna. Gick lös med "Feliway-spray" i precis hela lägenheten. Kan vara det som hjälpt.
Fick också ett piller av vet som skall innehålla lugnande preparat.

Tanken är att vi ska prova gå ut under en längre period. Har bl.a köpt Gps-halsband. Men tänker också att risken är att det blir värre då.

2år, kastrerad. Lådan sådär och lekande också sådär. Man är rätt lat... Min toalett är inte direkt glänsande den heller ;)

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » ons 11 nov 2020, 11:51

Jag tror att en lösning kan vara att du skärper dig med aktivering och städning ;)

Om en katt kissar fel beror det i princip alltid på att katten antingen ogillar något med lådan (sand, städning eller att katten föredrar att göra skilda saker på skilda lådor) -eller förknippar lådan med smärta.

Har veterinären undersökt katten? Nu är han ju en ung katt men problem med ex sköldkörteln kan göra att de jamar på nätterna.

Att släppa ut katten i stan kan innebära att han blir bortjagad av andra katter eller råkar ut för något. Har du ingen möjlighet att näta in balkongen?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Catspencerhh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Catspencerhh » sön 22 nov 2020, 17:29

Oj vad ledsen jag blir när jag läser detta... :( Stackars kisse!
Tror inte katten vill kissa på dig medvetet. Så det är något han vill visa/berätta. De är renliga djur så deras toalett ska vara fräsch.
Besök en veterinär för det kan vara en sjukdom som gör att han inte kan hålla sig ..
Men städa toaletten.
Om ni har låtit han springa fritt ute har han fått smak för det och såklart en liten lägenhet blir jättetråkig! Du måste aktivera din katt! Det går inte att skylla på att man är lite lat för det skiter katten i. Du har tagit på dig att skaffa en katt så det betyder ansvar. Lek med katten. Köp leksaker, ett träd. Läs på om hur man stimulerar en katt.
Det är inget konstigt att katten är vaken på natten och vill ha din uppmärksamhet, den har massa energi den behöver bli av med.

Hoppas verkligen för kissens skull att det löser sig och att han får må bra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"