Skaffa ny katt trots hund med stark jaktinstinkt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skaffa ny katt trots hund med stark jaktinstinkt?

Inläggav Änglapuffen1 » lör 08 sep 2018, 17:14

Jo, jag lever med en hund som har MYCKET stark jaktinstinkt, hon tar möss, sorkar, fåglar på promenaderna och då är hon ändå kopplad. Så hon har verkligen mycket stark jaktinstinkt. Hon dödar sina byten tyvärr om jag inte hinner rädda dem. :cry: Hon är världens goaste och snällaste hund för övrigt. :rosekiss: :heart: :wub:
I familjen ingår också en katt på 12 år som i hela sitt liv levt med minst 1 annan katt, men sedan ca 1.5 år så har vi tyvärr inte kvar våra andra katter pga att de fick obolig cancer. :cry: :rose: :rose: Min katt sörjer fortfarande dem och ja även jag, och både han och jag vill väldigt gärna ha en ny liten kattfamiljemedlem, men....det verkar helt omöjligt pga min hund. :cry:
Min hund och min katt är bästa vänner och sover, äter och myser ihop, men så kom min hund också in som valp när min gammelkatt redan bott här i hela sitt liv. Så det är därför som det fungerar. Nu är min hund vuxen och ser katter som byten.
Jag var jourhem till en liten kattfamilj under några månader tills de fick flytta till sina permanenta fina hem, och det blev väldigt tydligt när de bodde hos oss (i ett eget rum) att min hund bara väntade på ett tillfälle att ta dem. Sista dagen lyckades hon nästan och bet den lilla kattungen, men han klarade sig utan skador tack och lov då jag hann ta kattungen. :wub:
Vad tror ni erfarna katt- och hundägare, finns det något sätt att ändå kunna ta in en ny kattunge i familjen utan att den omedelbart dödas av min hund?`Är det någon här som har erfarenhet av detta? Vill gärna höra både positiva och negativa erfarenheter.
Jag har ju egentligen förkastat tanken på att skaffa en katt till för min lilla gammelkatts skull, men jag vet ju samtidigt hur enormt lycklig han skulle bli om vi hade lyckats med det hela. För honom hade det betytt så otroligt mycket, så jag tänkte fråga er andra om någon har lyckats trots att ni haft en hund med stark jaktinstinkt? Så tips och råd i detta tas tacksamt emot och det vore verkligen GULD!! :rosor: :rosor: :rosor:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Skaffa ny katt trots hund med stark jaktinstinkt?

Inläggav Lurvpöse » mån 10 sep 2018, 10:52

Vet inte vad det är för hund du har, men folk som jagar hare brukar ha bra kunskap av hur man gör för att få hunden att bli rådjursren. Tänker att samma metoder skulle funka för att få den att snäva in jaktinstinkten.

En del hundar är riktiga "jaktidioter" och jagar allt så om du skulle lyckas nischa in hunden mot att t ex bara intressera sig för större vilt så skulle du i vilket fall få lugnare promenader.

Sedan skulle jag inte skaffa en ny katt i det läget. Som du skriver tycks hon ju se katter som byten.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tis 11 sep 2018, 15:13

Jag har ingen erfarenhet av hundar med så stark jaktinstinkt, så tyvärr inget råd. Jag tycker bara att det låter oerhört riskfyllt och som ett väldigt stort jobb för dig.

Känner till en uppfödare av jaktterriertyp som hade en tik (som inte gick i avel) som absolut inte fick komma i närheten av valparna när de hade kull, för tiken väntade bara på att få tillfälle att knipa en valp. Så om det är en hund av den kalibern skulle jag inte skaffa en till katt, utan försöka vara glad åt att det fungerade med den jag hade.

Bor du tillräckligt stort kanske det går bra, om de då kan vara skilda från varann med stängda dörrar. När katten är tillräckligt vuxen kanske det börjar bli lugnt... men en orolig chansning, känns det som.

Fråga på något hundforum också, där kanske även jakthundsägare finns.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tis 11 sep 2018, 16:03

När jag skaffade min första egna katt undrade jag vad jag givit mig in på då min dåvarande omplacering hund jagade allt om hon fick chansen ( även gula postbilar :S ). Dock har hon inte fått tag på bytet för att skada.
Det är viktigt att man har bra pli på hunden och visa att jaga är förbjudet. Dvs man avbryter innan hunden är påväg att börja jaga. Min hund förstod ordet nej och att ligga still så de underlättade betydligt i början.

Har du en hund som har tendens att bita hade jag börjat träna positiv träning med munkorg innan införskaffande av ny katt. Då skyddar du kattungen från att bli biten tills nu sett hur de fungerar ihop. Man kan ju även ha hunden kopplad i början inomhus eller separera dem med en nätdörr

Jag blev glatt överraskad att min hund tog till sig katten som en i flocken. Hon fick även under sitt liv även vara med att kattflocken ökades och fungerade även då jag hade kattkull. Hon hade dock fortfarande tendens att jaga andras katter ute men aldrig "hennes" katter.
Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tis 11 sep 2018, 18:46

Jag funderar vidare. Är det en jakthund? Får den då utöva det, alltså jaktträning? Då kanske det är lättare att träna att den inte får jaga just katten, men får utlopp för sin "skill" ändå.

Om det inte är det, utan typ en siberian husky så får man kanske fundera på ett annat sätt. Men munkorg var ju en tanke.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 13 sep 2018, 16:14

Kolla på bukefalos.com i Katt, det var en person där som hade en hund som käkade katter i princip men som bodde tillsammans med en äldre siames som den kom bra överens om. Men den var stenhård. När en ny kattunge kom in i bilden vet jag att hunden fick ha munkorg på sig varje gång kattunge och hund var tillsammans och kopplad så den inte kunde döda kattungen med ett slag med tassen. Jag vet att det gick bra tillslut men det tog tid och en del tårar.

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » tor 04 okt 2018, 14:18

Lurvpöse, satanica, Lavine och mjlee, TACK snälla för era svar och råd! :rosor: :rosor: :rosor: :rosor:

Jag har landat i beslutet att inte ta hem någon katt till vår familj, det är inte värt risken helt enkelt. :cry: Jag har vridit och vänt på hur jag ska göra, hur jag ska kunna lyckas med det hela, men inser varje gång att den eventuella lilla nya familjemedlemmen är den som riskerar att skadas eller ännu värre. Så nej, så länge min hund lever så blir det inga fler katter här. Så synd för min nuvarande gammelkatts skull, han hade älskat att få en liten kattunge att pyssla om och dela vardagen med, och hans djupa saknad efter våra katter som dog hade lindrats betydligt. :rose: :wub: :heart:
Tack än en gång för era svar och engagemang! :rosor:

Återgå till "Allmänt kattprat!"