Introducera Peewee-låda

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ZeldaP3
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Introducera Peewee-låda

Inläggav ZeldaP3 » lör 31 mar 2018, 09:28

Hallå!

Jag har en katt sedan ett par månader tillbaka som jag köpte från ett katthem. Fram tills nu har jag använt mig av en kattlåda med lock utan lock, då jag märkte att hon gillade det bättre. Jag har använt mig av the world's best cat litter, något som fungerat väldigt bra. Problemet är att det är väldigt dyrt samt att det tillverkas i Tyskland. Jag vill gärna ha något relativt billigt och skapligt för miljön.

Därför bestämde jag mig för att testa Peewee. Jag köpte ett startset med en hög låda, den är 23 cm hög. Jag började med att ha i mer och mer pellets i den vanliga lådan, för att efter cirka en vecka byta ut den gamla lådan mot den nya. Men det gick inte alls. Hon tittade bara lite förskräckt på lådan och gick därifrån. Jag försökte att ha kvar den gamla bredvid för att se om hon skulle ge sig på den nya lådan, men det gick inte. Som en alternativ lösning har jag tagit bort den övre delen så hon gör sina behov i den nedre. Det fungerar bra! Min tanke är att hon kanske är rädd för att den övre delen är för hög. Jag har nämligen lagt märke till att hon alltid kliver in i lådan. I den nya höga lådan känns det som hon är tvungen att hoppa, och det kanske hon inte vill?

Går det att vänja henne med en hög låda, eller är det lika bra att införskaffa den mindre varianten som är 16 cm hög? Vad tror ni? :)

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Introducera Peewee-låda

Inläggav Fragole » sön 01 apr 2018, 01:07

Du kan ju pröva med att köpa en plastback från IKEA (eller dylikt) som har ungefär samma höjd som peewee-lådan och se om katten vill använda den eller inte. Det är ju snäppet billigare än att köpa en ny peewee-låda tänker jag.

Har du enbart pellets i båda lådorna nu? Tänker om det är det som är problemet eller lådan i sig

ZeldaP3
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Introducera Peewee-låda

Inläggav ZeldaP3 » sön 01 apr 2018, 14:23

Ja, det är ju ett alternativ. Jag använde bara en låda, själva underdelen av Peewee-lådan, och det gick bra. I går kväll testade jag att lägga på överdelen. För höjdens skull ställde jag en liten plastkartong bredvid så som ett trappsteg typ. Nu på morgonen såg jag att hon hade kissat i lådan, så det verkade ha fungerat. Jag visste dock inte om hon använde själva "trappsteget" så jag testade att ta bort den, och när hon gick och kissade för en dryg timme sedan så kissade hon 90% utanför och resten på ena långsidan. Hon verkar inte ha några marginaler. Det var likadant med den förra lådan med sand i, alltid kiss mot kanten, dock aldrig utanför.

Så nu funderar jag på att köpa den låga lådan ändå, då den till skillnaden från den höga har någon form av stänkskydd. Så det är inte pelletsen som är problemet, utan hennes kissteknik liksom..

Återgå till "Allmänt kattprat!"