Starwatcher skrev:mjlee skrev:Börjar bli riktigt orolig. Nikita har slickat en kal fläck på magen och den växer. Hon slickade tidigare på bakbenen men när jag påpekade det hos vet så tyckte han inte att det var något. Har funderat och funderat. Det enda jag kan tänka har ändrats är att jag råkade köpa hem en blandad låda med Sheba och hon har fått lite lax och annan fisk. Funderar på att köpa en krage så hon inte kan slicka sig på magen? Tror ni det kan fungera?

Ge inte mer fisk och gå tillbaka till maten som fungerat tidigare. Är det maten hon inte tål kommer pälsputssndet försvinna. Det tar upp till 8 veckor innan antikropparna försvunnit om det är allergi. Att sätts på krage tror jag bara stressar i onödan. Är det sår så är det en annan sak då man får se till att såren kan läka.
Skulle boka en veyerinärtid för att kolla upp så det inte finns annan orsak och ge fodet som är utan fisk och med specificerat innehåll. Är dey allergi kan det behövad ev kortisonkur.
Det är ju nu också mkt varmt så stress är inte otänkbart. Tratt lär i så fall stressa ytterligare tror jag.
Ja, jag har redan tagit bort allt som finns i fiskväg och slängt det. När jag känner på magen är den liksom sträv, ungefär som skäggstubb. Vi har varit på resande tass och fot en del och tom Nikita som burma tycker det är varmt, ligger på sidan, men inte så hon flämtar eller så, och spenderar mycket tid under soffan där det verkar vara svalare. Så stress är absolut inte uteslutet.
Jag har ringt min vet men de har sommarstängt tom nästa vecka

och pratat med Agria vet som inte tyckte det var någon fara eftersom hon inte har sår eller liknande och konstigt nog verkar bakbenen lite mindre kala.

Funderade på en krage istället men då kommer Nikita att döda mig
Vi har varit på landet en del och även om hon älskar att kunna vara ute i trädgården har det varit en annan katt där ett tag och min pappas hund (labbe) som nödvändigt vill leka med Nikita, suck. När hon ligger stilla och är lugn stryker sig gärna Nikita mot henne och huvudbuffar. Men en ettårig hund är fylld med energi och en stor labbig tunga som gärna tvättar Nikita. Ett slick och sedan står pälsen åt alla håll och måste putsas ner

Men Nikita vägrar att gå därifrån, det är inte så att hon sitter intryckt i ett hörn eller liknande utan hon envisas med att vara där hunden är och blir sedan irriterad och vispar med tassen (inga klor) och pratar - inget väs eller morr. Sedan ska vi inte prata om vad Nikita tycker om att bli nosad i baken.