Moderatorer: SKS

Om jag ändrar mig så talar jag om det. Men det blir då först i slutet av veckan.

Salssanna skrev:YAAAY!! GO BARCAT!!!
Detta behövs VERLKIGEN!
Egentligen borde det finnas en sådan lag för alla djur att man inte får avliva fullt friska djur bara för att de är hemlösa eller lätt tilltuffsade!
Är ett djur bara luggslitet men annars mentalt och fysiskt frisk så det lätt fixas upp med lite kärlek mat och tvål o vatten/loppmedel borde det vara förbjudet att avliva! *tycka*
Dessutom hade det ju inte skadat med en lag som säger att alla katter (sällskapsdjur) som inte är avsedda för planerad avel skall kastreras inom rimmlig tid (typ 10 månader eller nåt)
Förstå vilken skillnad det skulle göra!
Dessutom borde det ligga på statilgt eller kommunalt ansvar att ta vara på upphittade och eller omhändertagna husdjur! Så katt och hundhem osv kunde få ett visst statligt stöd för att utföra sina tjänster!!!
Mycket man tycker och önskar.
Vi kanske borde starta en partirörelse för att promta på om dessa saker?
Ett enfrågeparti kan ju få andra partier att få ändan ur vagnen och göra något åt saker och ting.
Bara det rörs igång och händer något i dessa frågor lixom!

Trasan skrev:Men gud.. jag börjar ju nästan gråta av att läsa det där.
Men jättebra att någon tar tag i det!!

Jag tycker att lagar om id-märkning, kastrering osv måste genomföras i det snaraste. Annars kommer vi aldrig få bukt med dessa vilsna katter.
Tycker det är sjukt att Sverige inte har liknande organisationer som tex djurpolisen man ser på animal planet. Det behövs verkligen såna stora nätverk som jobbar tillsammans med polis, veterinärer, volontärer mm. Hallå man kan tycka att Sverige borde kommit längre med allt sitt skryt om sina "fina" djurlagar! *Höjer tassen för en förändring* 

-personer till djurförsök.

se där en mus ! Barcat hungrig !

ALLMÄNNA RÅD
att myndighetspersoner och av dem anlitade veterinärer som är för snabba att utdela dödsdomar till djur som kunnat räddas ska kunna "prickas". Avlivningar i all hast ska inte godtas som snabba problemlösningar! Skygghet är inte ett skäl att avliva katt.

Salssanna skrev:Heja heja heja!!!![]()

Esperanza skrev:Salssanna skrev:Heja heja heja!!!![]()
+1

För några år sedan kunde vi läsa om ett stort antal vanskötta hundar som levde i sin egen avföring, inte fick tillräckligt med mat, var sjuka och undernärda. Både tidningar och TV var snabbt på plats och man fick se när hundarna forslades till Hundstallet och sedan fick egna, bra hem. Det var en riktig solskenshistoria.
För några veckor sedan kunde vi läsa om en kvinna som hade 191 katter som levde under i stort sett samma förhållanden. Vad händer då? Jo, Länsstyrelsen rycker ut, skjuter 173 av katterna. De överlevande 18 lämnas till ett djurhem. Vi undrar om detta var nödvändigt och riktigt. Vi menar att detta speglar den status katter har i vårt samhälle.
Vi är många som arbetar för att på olika sätt höja katters status till den nivå de är värda. Vi saknar det politiska parti som talar för oss. Nu är det snart val. Vilket parti vill ha våra röster?
En av Sveriges många kattbloggare.

Salssanna skrev::hi5:
TOPPEN!!! Jag ska absolut skicka in och försöka till olika tidningar!
hoppas fler hakar på coh gör det samma. För om flera skickar in samma insändare till samma tidningar
måste de ju reagera och publicera det tillslut! Ju fler som hojtar ju mer intressant att publicera!

KattenSippo skrev:Salssanna skrev::hi5:
TOPPEN!!! Jag ska absolut skicka in och försöka till olika tidningar!
hoppas fler hakar på coh gör det samma. För om flera skickar in samma insändare till samma tidningar
måste de ju reagera och publicera det tillslut! Ju fler som hojtar ju mer intressant att publicera!
Just precis vad jag menar.
och tipsat en tidning.
Barcat skrev: [...] ... jag gör bara en struktur. Den som vill motivera och argumentera för att förslaget skall bli något får i sin tur göra resten inkl argumentera för en lag.
Jag har i avvaktan på att perkulatorn tystnar klippt och klistrat Sippos förslag bara för att se hur strukturen faller in i en författning. Som ni ser så måste man korta och systematisera bättre än det som skrivs ned rakt av. Men det går med lite arbete. Under rubriken Allmänna råd kan man "kommentera" och vägleda bestämmelsens tillämpning.
UTKAST - Sippos förslag inklippt i en struktur
SJFS
FÖRSLAG TILL JORDBRUKSVERKET OM FÖRESKRIFT FÖR OMHÄNDERTAGANDE AV VANVÅRDADE KATTER
Statens jordbruksverk föreskriver, med stöd av §§ djurskyddsförordningen () om
1 KAP. INLEDANDE BESTÄMMELSER
Tillämpningsområde
1 § Denna författning innehåller föreskrifter och allmänna råd om åtgärder i samband omhändertagande av katter vid vanvård eller andra skäl med stöd av xx djurskyddsförordningen
Definitioner
2 KAP. OMHÄNDERTAGANDE
1 § Identifiering
ALLA omhändertagna katters identitet ska ALLTID noga kontrolleras - dels beträffande förekomst av märkning med tatuering eller chip,
2 § Bedömning
ska beredas individuell bedömning beträffande skick och hälsostatus i en trygg och neutral miljö under en längre tid. ……skall göras dels när katten är mätt och utvilad, dels över en längre tid av regelbundna kontroller
ALLMÄNNA RÅD
Det är INTE godtagbart att en person som inte katten känner och som inte känner katten ska avgöra dess status på en bedömning under några få minuters observation, utan besiktning av personer som är vana att hantera oroliga rädda katter i kris, typ katthemspersonal. ska ett samarbete utvecklas mellan djurskydd, polis och lokala katthjälpsorganisationer/katthem, så att alla utplaceringsbara katter ska beredas möjlighet till att få leva.
3 § Underrättelse
Allmänna råd
4 § Ägarkontakt/kunggörelse
dels vägas mot i området förekommande efterlysningar av försvunna katter hos polis och katthem, samt genom annonsering i lokal press under "Upphittat" eller liknande rubricering.
5 § Förvaring och omvårdnad
ALLMÄNNA RÅD
Katter som omhändertas genom insats av myndighet (Socialtjänst, polis, länsstyrelsens djurskyddsinspektörer) eller liknande:
ska omgående på ett tryggt sätt flyttas till ren miljö där de kan få mat, vatten, en första vård/tillsyn och viloplatser.
2 KAP. AVLIVNING
1 § Förutsättningar
får INTE omedelbart avlivas annat än i sådant fall att de är att bedöms så svårt skadade eller sjuka att de snabbt måste befrias från något som kan beskrivas som en påbörjad dödskamp.
ALLMÄNNA RÅD
att myndighetspersoner och av dem anlitade veterinärer som är för snabba att utdela dödsdomar till djur som kunnat räddas ska kunna "prickas". Avlivningar i all hast ska inte godtas som snabba problemlösningar! Skygghet är inte ett skäl att avliva katt.
2 § Val av metod
Är bra. 

Men i praktiken kan den nye ägaren göra det. Då återstår att föra in ett stadgande om att alla katter som inte planeras in i avel ska kastreras. Och då får vi ett jätteproblem med bevisfrågan om katten skall ingå i avel eller inte och när. Möjligen kan man hävda kastrering av gamla tandlösa katter som knappt orkar... Så denna punkt får nog helt enkelt utgå. Eller så får man föra in en punkt i samband med registreringen. En registrering om katten skall ingå i avel eller inte och om detta inte är registrerat, då ska katten vara kastrerad. Påträffas okastrerad katt i strid mot bestämmelsen så blir det bötesstraff. Jag för in en sådan regel också. Bara för att pröva logistiken i författningen.

1 § Katt ska märkas med id-nummer eller chip och registreras i länsstyrelsens ägarregister.
2 § Av registreringen ska framgå om katten är kastrerad eller kommer att användas eller används i avel
2 § Länsstyrelsen får besluta om avlivning efter att ägaren efterforskats och katten inte kunnat omplaceras till någon som övertagit äganderätten efter sex månader.
1 § Kostnader för omhändertagandet, veterinärvård, märkning, registrering och efterlysning får tas ut av ägaren eller ny ägare.

. Så välj en annan strategi än att detaljutforma en författning om frågan är viktig att driva. Ta strukturer och använd dom i ett mer allmänt önskemål. Och här finns nu en struktur att gå vidare med för den som vill.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Lussi och 1 gäst