Ej saknad kattkompis

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Gbgkatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Findus en MCO född 2008

Ej saknad kattkompis

Inläggav Gbgkatt » tor 16 dec 2021, 17:40

Fick ta bort min ena katt för lite drygt en månad sedan. Har nu en innekatt kvar. Katten som finns kvar är 13,5 år och har haft den bortgångna katten i hela sitt liv. Jag trodde han skulle hamna i sorg, precis som jag gjorde och sakna sin kattkompis (de var dock inte så nära eller kärleksfulla mot varandra de sista åren) men tvärtom upplever jag att han blivit på bättre humör. Jag jobbar hemifrån och är alltid nära honom. Tanken var att skaffa en ny kattkompis, men jag tänker nog inte göra det! Findus är ju en gammal katt nu och sover mest hela dagarna när han inte gosar med mig då. Han får numera all min uppmärksamhet vilket han verkar stormtrivas med. Att ta in en ny katt nu känns därför taskigt. Han har liksom inget behov av en kattkompis verkar det som. Han är ju för gammal för att leka. Hur hade ni gjort? Låtit er gamla katt leva som bortskämd ensamkatt med 100% av min uppmärksamhet de sista åren eller ta in en ny filur?
Aslan (S*Långängens Skimmer) (creme NFO) född Nov-07. Död Nov-21. :cry:

Findus (S*Look it's Sir James of Andropea) (röd MCO) född Juni-08. Död Jan-22. :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ej saknad kattkompis

Inläggav Yrhättans » sön 19 dec 2021, 12:26

Gbgkatt skrev:Fick ta bort min ena katt för lite drygt en månad sedan. Har nu en innekatt kvar. Katten som finns kvar är 13,5 år och har haft den bortgångna katten i hela sitt liv. Jag trodde han skulle hamna i sorg, precis som jag gjorde och sakna sin kattkompis (de var dock inte så nära eller kärleksfulla mot varandra de sista åren) men tvärtom upplever jag att han blivit på bättre humör. Jag jobbar hemifrån och är alltid nära honom. Tanken var att skaffa en ny kattkompis, men jag tänker nog inte göra det! Findus är ju en gammal katt nu och sover mest hela dagarna när han inte gosar med mig då. Han får numera all min uppmärksamhet vilket han verkar stormtrivas med. Att ta in en ny katt nu känns därför taskigt. Han har liksom inget behov av en kattkompis verkar det som. Han är ju för gammal för att leka. Hur hade ni gjort? Låtit er gamla katt leva som bortskämd ensamkatt med 100% av min uppmärksamhet de sista åren eller ta in en ny filur?

Jag skulle låtit bli att skaffa en ny. En ny katt kräver mycket uppmärksamhet och kommer säkert att upplevas som jobbig av Findus. Jag har varit i samma situation och mitt val blev att ingen ny katt kom in förrän först dom och sedan den som var kvar hade vandrat vidare. Det visade sig att dom och till sist den blommade upp och visade nya sidor och njöt av 100% uppmärksamhet i alla lägen.

Gbgkatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Findus en MCO född 2008

Inläggav Gbgkatt » fre 14 jan 2022, 10:07

Usch jag är så fruktansvärt ledsen! :cry: :cry: Findus slutade äta plötsligt. Han blev inlagd på sjukhus. Visade sig att han hade spridd cancer. Tog beslutet att ta bort honom där och då. Mitt hjärta är i tusen bitar. Förlorat mina två gamla katter inom loppet av två månader.
Aslan (S*Långängens Skimmer) (creme NFO) född Nov-07. Död Nov-21. :cry:

Findus (S*Look it's Sir James of Andropea) (röd MCO) född Juni-08. Död Jan-22. :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 15 jan 2022, 10:24

Gbgkatt skrev:Usch jag är så fruktansvärt ledsen! :cry: :cry: Findus slutade äta plötsligt. Han blev inlagd på sjukhus. Visade sig att han hade spridd cancer. Tog beslutet att ta bort honom där och då. Mitt hjärta är i tusen bitar. Förlorat mina två gamla katter inom loppet av två månader.

Jag beklagar sorgen och förstår hur du känner. Jag förlorade min hjärtekatt på julafton. Det gick väldigt fort, hon dog hemma i min famn. Så tacksam för de fyra jag har kvar. :rose:

Återgå till "Allmänt kattprat!"