Moderatorer: SKS

kizor skrev:Fy vilken jobbig situation.
Förstår att det skulle vara jobbigt att lämna bort honom, men om han trivdes så bra hos din mamma kanske det är bäst att han får bo där?
Du vet ju att han kommer få det bra, och det är ju heller inga problem att åka och hälsa på honom.
Jag har en kompis som råkade ut för exakt samma sak, och hon tog det svåra beslutet att låta kissen bo hos mamma. Hon blev utekatt istället för innekatt, men hon har det bra. Och föräldrarna bor mitt på landet, och större vägar finns inte i närheten.
Och hon kan som sagt hälsa på när hon vill. Och hon ångrar det inte en sekund. Kissen blir sååå bortskämd och mår hur bra som helst.
Hur bor din mamma? Alltså, med större vägar och sådär i närheten? Om inte, så tycker jag du ska prova att låta kissen bo där.
Lycka till!

först vill jag ge dig en eloge för att du sätter dig själv åt sidan för att Smirre ska få må bra!
I din situation så hade jag låtit katten flytta till min mamma och se om det blir bättre även denna gång. Alla katter blir inte lyckliga som innekatter och då tycker jag inte det är rätt att tvinga dem till det heller... Hoppas att det löser sig till det bästa för er!

Solero skrev:kizor skrev:Fy vilken jobbig situation.
Förstår att det skulle vara jobbigt att lämna bort honom, men om han trivdes så bra hos din mamma kanske det är bäst att han får bo där?
Du vet ju att han kommer få det bra, och det är ju heller inga problem att åka och hälsa på honom.
Jag har en kompis som råkade ut för exakt samma sak, och hon tog det svåra beslutet att låta kissen bo hos mamma. Hon blev utekatt istället för innekatt, men hon har det bra. Och föräldrarna bor mitt på landet, och större vägar finns inte i närheten.
Och hon kan som sagt hälsa på när hon vill. Och hon ångrar det inte en sekund. Kissen blir sååå bortskämd och mår hur bra som helst.
Hur bor din mamma? Alltså, med större vägar och sådär i närheten? Om inte, så tycker jag du ska prova att låta kissen bo där.
Lycka till!
Hon bor i en förort, alltså inte särskilt optimalt... Hade kanske känts lite bättre om hon bodde på landet men det gör hon inte.

Rinka skrev:Solero skrev:
Hon bor i en förort, alltså inte särskilt optimalt... Hade kanske känts lite bättre om hon bodde på landet men det gör hon inte.
Kan hon tänka sig att näta in sin tomt? Kanske om ni sköter innätningen och hon bara behöver använda den sen?
Jag skulle också testat att låta honom bo hos henne om jag var i samma situation.

Gisele skrev:Jag tror att det beror på medicinska skäl eller på att du bara har en låda (stämmer det?) som gör att han bajsar utanför. Inte att han vill gå ute lös själv. Däremot tycker jag att det låter som om han trivs bättre hemma hos din mamma, med henne som person och kattkompisen Fritz. Har du läst denna artikel?
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Mitt råd är att om han flyttar till din mamma efter att du uteslutit fysiska problem hos veteirnär, att du visar henne lite olika möjligheter att inhägna trädgården som vi har nu på Kattstatussidan. Där finns inhängnader med olika lösningar, och nån kanske passar henne.
Tittade på sidan du länkade till, jag har redan läst den innan och vet att det inte katter kan tänka "jag vill gå ut så nu bajsar jag utanför lådan för att hämnas på matte". Det här har pågått i 3 år, jag har läst allt om sådana här beteenden som jag kunnat komma över och provat varenda tips jag kunnat få; han är kastrerad, jag har tagit upp hans problem med veterinär, jag har nog provat ungefär varenda sand, pellet och kristallsort som finns, haft feliway, haft många lådor... och allt vad det nu kan vara. 

Men som alla sagt, det verkar ju som om han trivdes hos din mamma, han gillade ju verkligen hennes katt och att kunna gå ut. En del katter blir olyckliga om de inte får gå ut, andra inte. Jag tycker inte att det alltid är fel att ha utekatt, det beror på katten! Mina föräldrar har tex. två katter, den ena är väldigt nöjd med att vara innekatt men den andra är ute mest hela tiden och blir väldigt olycklig när hon inte får/kan gå ut. Och du kan ju alltid hälsa på Smirre!

Om kissandet inte beror på ngt medicinskt tycker jag han skall få provbo hos din mamma. *hug*

Gisele skrev:Jag tror att det beror på medicinska skäl eller på att du bara har en låda (stämmer det?) som gör att han bajsar utanför. Inte att han vill gå ute lös själv. Däremot tycker jag att det låter som om han trivs bättre hemma hos din mamma, med henne som person och kattkompisen Fritz. Har du läst denna artikel?
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Mitt råd är att om han flyttar till din mamma efter att du uteslutit fysiska problem hos veteirnär, att du visar henne lite olika möjligheter att inhägna trädgården som vi har nu på Kattstatussidan. Där finns inhängnader med olika lösningar, och nån kanske passar henne.

Användare som besöker denna kategori: Bumbi, madelenI, MSN [Bot], MSNbot Media, Seerath, Xtails, älsklingssmulan och 7 gäster