Åh vad ledsen jag är nu! *långt* *uppd. 17/3*

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderatorer: SKS

Forumregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reviderade 2009-11-07 (§ 2.10)

Åh vad ledsen jag är nu! *långt* *uppd. 17/3*

Inläggav Solero » lör mar 13, 2010 12:52

Usch vad ledsen jag är nu. Måste få skriva av mig, ska försöka hålla det så kort och förståeligt det går. Texten blir ganska suddig för mig emellanåt så jag reserverar mig för stavfel... Jag vill helst inte ha ngn diskussion kring ute och innekatter, jag är starkt emot utekatter själv och hade inte öht övervägt det här om jag inte trodde att det var för kattens bästa.

Vintern -06 köpte jag en hittekatt från Djurskyddet i Karlstad, min underbara lille Smirnoff. Han var hur mysig och go som helst, och han och min andra katt Solero verkade komma hyfsat bra överens. Tyvärr började han att bajsa utanför lådan vilket han inte gjort vare sig på katthemmet eller hos akutmatten. Jag visste ju att det kunde hända, provade olika sandsorter, pellets och kristaller men det hjälpte inte.

Ett tag fick jag flytta hem till min mamma som bor i hus och har större ytor, katterna fick också gå ut där. Där slutade Smirnoff gå utanför lådan och han blev asbolut bästa kompis med mammas katt Fritz.

Jag fick efter ngt år en ny lägenhet och flyttade dit med katterna. Redan då undrade jag hur det skulle gå för Smirnoff som verkade trivas så bra ihop med Fritz, de var verkligen jämt tillsammans och Smirre verkade trivas så bra.
I den nya lägenheten började Smirnoff gå utanför lådan igen och blev dessutom mkt mindre kelig och sällskaplig (han hade hela tiden varit extrem gosig och ville jämt vara med, helst i knät). Däremot när mamma kom och hälsade på så bev han jätteglad och sprang fram till henne och ville ligga i hennes knä hela tiden när hon var där. Jag tänkte att det berodde på omställningen och tänkte att han bara behövde tid (han hade ju fått flytta tre gånger på bara ett par år). Han är fortfarande väldigt kelig om man ropar på honom eller sätter sig hos honom men han kommer sällan självmant.
Efter ytterligare ett år flyttade jag ihop med min nuvarande sambo och då tillkom två katter till i familjen. Smirnoff kommer bra överens med dem. han fortsatte dock att gå utanför.
-09 upptäckte vi att Smirnoff slickade bort päls på magen (detta hade han inte gjort tidigare). Det visade sig att han är foderallergiker och vi tänkte att detta kanske även förklarade bajseriet. Han fick behandling och klådan försvann men inte lådproblemet.

Nu, efter lite mer än ett år i den här lägenehten, har han även kissat utanför lådan vid ett par tillfällen. Första gången, för ung. en vecka sen, trodde vi att det berodde på att han tyckte lådan var äcklig (han är väldigt "kräsen" när det gäller renlighet, han vägrade gå helt på lådan när vi försökte byta till Pee-Wee) men nu hände det när lådan var nyrengjord och dessutom var det i min väska, annars när han bajsar så går han alltid på badrumsgolvet.
Han har blivit mindre reserverad mot oss och verkar inte olycklig, men samtidigt inte lika lycklig som var hos mamma.
Vi ska ta honom till veterinären för att se om det kan röra sig om urinvägsinfektion (det känns hemskt men jag hoppas nästan att det är ngt medicinskt som är felet). Annars funderar vi på att låta honom provbo hos mamma för att se om han trivs bättre. Blir det ingen skillnad eller om hans allergi kommer tillbaka (om han äter ngt när han är ute) så tar vi genast tillbaka honom. Fungerar allt bra så kommer han få stanna där tills vi har råd med hus/lägenhet med uteplats som vi kan näta in. Eller så kanske det är bäst för honom att stanna där om det nu blir så...
Jag vill verkligen inte, jag är så ledsen... men jag vill göra det som är bäst för min katt, inte tänka på mig själv. Det känns som att jag gjorde fel redan när jag tog med honom från mamma förra gången, bara för att jag inte ville vara utan honom.

Tänker jag helt fel? Vad hade du/ni gjort i min situation? Om nu ngn orkat läsa allt det här...
Senast redigerad av Solero ons mar 17, 2010 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Matte till Solero, Smirnoff, Cilla, Bella, Lucas och Talvi :wub:

Kattstatus: för ett bättre kattliv
Solero
Profetkatt
ProfetkattAnvändarvisningsbild
Status: Offline
Katt: 4 huskatter 1 burma

Re: Åh vad ledsen jag är nu! *långt*

Inläggav Filurtusse » lör mar 13, 2010 13:00

Jag hade också provat att låta honom flytta till din mamma. Lycka till!
Numera kattlös men trivs på forumet ändå ;)
Filurtusse
Superkatt
SuperkattAnvändarvisningsbild

Inläggav Emimet » lör mar 13, 2010 13:05

Vi får hoppas att han mår bättre hos din mamma. Tråkigt för dig förstås, men härligt att du är beredd att göra det som krävs för hans bästa.
Shattrath 2008-10-xx, Sol 2008-10-xx,
Saknade Pixel 2009-05-15 - 2010-09-02
Högst älskade huskatter.
Emimet
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Älskade huskatter!

Inläggav kizor » lör mar 13, 2010 13:05

Fy vilken jobbig situation.
Förstår att det skulle vara jobbigt att lämna bort honom, men om han trivdes så bra hos din mamma kanske det är bäst att han får bo där?
Du vet ju att han kommer få det bra, och det är ju heller inga problem att åka och hälsa på honom.

Jag har en kompis som råkade ut för exakt samma sak, och hon tog det svåra beslutet att låta kissen bo hos mamma. Hon blev utekatt istället för innekatt, men hon har det bra. Och föräldrarna bor mitt på landet, och större vägar finns inte i närheten.
Och hon kan som sagt hälsa på när hon vill. Och hon ångrar det inte en sekund. Kissen blir sååå bortskämd och mår hur bra som helst.

Hur bor din mamma? Alltså, med större vägar och sådär i närheten? Om inte, så tycker jag du ska prova att låta kissen bo där.

Lycka till!
kizor
Veterankatt
VeterankattAnvändarvisningsbild
Katt: 2xDRX, 2xHKH

Inläggav Solero » lör mar 13, 2010 13:13

kizor skrev:Fy vilken jobbig situation.
Förstår att det skulle vara jobbigt att lämna bort honom, men om han trivdes så bra hos din mamma kanske det är bäst att han får bo där?
Du vet ju att han kommer få det bra, och det är ju heller inga problem att åka och hälsa på honom.

Jag har en kompis som råkade ut för exakt samma sak, och hon tog det svåra beslutet att låta kissen bo hos mamma. Hon blev utekatt istället för innekatt, men hon har det bra. Och föräldrarna bor mitt på landet, och större vägar finns inte i närheten.
Och hon kan som sagt hälsa på när hon vill. Och hon ångrar det inte en sekund. Kissen blir sååå bortskämd och mår hur bra som helst.

Hur bor din mamma? Alltså, med större vägar och sådär i närheten? Om inte, så tycker jag du ska prova att låta kissen bo där.

Lycka till!

Hon bor i en förort, alltså inte särskilt optimalt... Hade kanske känts lite bättre om hon bodde på landet men det gör hon inte. Men vill inte lämna honom till en främling heller, om det nu var helheten (kompisen Fritz, han kanske gillar min mamma bättre än mig, huset och utegången) och inte bara att han fick gå ut så hjälper en omplacering ju inte ändå.

Men vi ska hur som helst avvakta vad veterinären säger, är det t.ex. uvi som gjort att han kissat utanför så behåller vi honom. Att han bajsar utanför kan vi ta och han verkar ju som sagt inte olycklig på ngt annat sätt. Fast å andra sidan inte lika lycklig heller... usch, vad svårt det här är! :(
Senast redigerad av Solero lör mar 13, 2010 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Solero
Profetkatt

Inläggav älsklingssmulan » lör mar 13, 2010 13:21

Usch vilken jobbig situation.. :consoling: först vill jag ge dig en eloge för att du sätter dig själv åt sidan för att Smirre ska få må bra! :rosor: I din situation så hade jag låtit katten flytta till min mamma och se om det blir bättre även denna gång. Alla katter blir inte lyckliga som innekatter och då tycker jag inte det är rätt att tvinga dem till det heller... Hoppas att det löser sig till det bästa för er!
Bild
Mina 2 älskade vildfödda pojkar.
älsklingssmulan
Högt upplyst katt
Högt upplyst kattAnvändarvisningsbild
Status: Online
Katt: 2 fd skyggisar

Inläggav Rinka » lör mar 13, 2010 13:22

Solero skrev:
kizor skrev:Fy vilken jobbig situation.

Lycka till!

Hon bor i en förort, alltså inte särskilt optimalt... Hade kanske känts lite bättre om hon bodde på landet men det gör hon inte.

Kan hon tänka sig att näta in sin tomt? Kanske om ni sköter innätningen och hon bara behöver använda den sen?

Jag skulle också testat att låta honom bo hos henne om jag var i samma situation.
Bild
Rinka
Überkatt
ÜberkattAnvändarvisningsbild
Katt: 2xRAG

Inläggav Solero » lör mar 13, 2010 13:27

Rinka skrev:
Solero skrev:
Hon bor i en förort, alltså inte särskilt optimalt... Hade kanske känts lite bättre om hon bodde på landet men det gör hon inte.

Kan hon tänka sig att näta in sin tomt? Kanske om ni sköter innätningen och hon bara behöver använda den sen?

Jag skulle också testat att låta honom bo hos henne om jag var i samma situation.

Det kan hon säkert, har inte pratat om det men kan inte tänka mig att det skulle vara ett bekymmer. Det är redan en stor häck på 3 av 4 sidor så ett nät framför skulle knappt synas och på den 4:e sidan är det redan nät fast inte så högt, så det skulle bara bli lite högre.

Solero
Profetkatt

Inläggav Gisele » lör mar 13, 2010 14:19

Jag tror att det beror på medicinska skäl eller på att du bara har en låda (stämmer det?) som gör att han bajsar utanför. Inte att han vill gå ute lös själv. Däremot tycker jag att det låter som om han trivs bättre hemma hos din mamma, med henne som person och kattkompisen Fritz. Har du läst denna artikel?
http://www.kattstatus.se/sida19.html

Mitt råd är att om han flyttar till din mamma efter att du uteslutit fysiska problem hos veteirnär, att du visar henne lite olika möjligheter att inhägna trädgården som vi har nu på Kattstatussidan. Där finns inhängnader med olika lösningar, och nån kanske passar henne.
Gisele
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 3 huskatter, fd hemlösa

Inläggav Solero » lör mar 13, 2010 14:36

Gisele skrev:Jag tror att det beror på medicinska skäl eller på att du bara har en låda (stämmer det?) som gör att han bajsar utanför. Inte att han vill gå ute lös själv. Däremot tycker jag att det låter som om han trivs bättre hemma hos din mamma, med henne som person och kattkompisen Fritz. Har du läst denna artikel?

Mitt råd är att om han flyttar till din mamma efter att du uteslutit fysiska problem hos veteirnär, att du visar henne lite olika möjligheter att inhägna trädgården som vi har nu på Kattstatussidan. Där finns inhängnader med olika lösningar, och nån kanske passar henne.

Vi har tre stora lådor, jag hade när det här började två och sedan tre lådor till två katter men det hjälpte inte. Han har varit hos veterinär, att han bajsar utanför beror inte på medicinska problem, däremot kan ju kissandet som nu tillkommit vara det.

Jag tror att han trivdes bättre hos mamma och att utegången hade med det att göra, han älskade att vara ute då men han har aldrig trivts med koppelpromenader, jag har prövat både före och efter det. Men jag tror inte heller det är enbart utegången som gör var skillnaden utan att han trivdes så bra med Fritz och hela situationen där.

Jag och sambon har redan skissat på olika lösningar med nät till mammas trädgård, ska ta upp det med henne när jag ringer imorgon.

:edit: Tittade på sidan du länkade till, jag har redan läst den innan och vet att det inte katter kan tänka "jag vill gå ut så nu bajsar jag utanför lådan för att hämnas på matte". Det här har pågått i 3 år, jag har läst allt om sådana här beteenden som jag kunnat komma över och provat varenda tips jag kunnat få; han är kastrerad, jag har tagit upp hans problem med veterinär, jag har nog provat ungefär varenda sand, pellet och kristallsort som finns, haft feliway, haft många lådor... och allt vad det nu kan vara.
Hade det bara varit att torka bajset hade jag aldrig lämnat bort honom, men jag vill göra det som är bäst för honom.
Senast redigerad av Solero lör mar 13, 2010 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Solero
Profetkatt

Inläggav Audrey » lör mar 13, 2010 14:36

Vilken sorglig situation, förstår hur ledsen man blir av att överväga att lämna bort sin älskling :consoling: Men som alla sagt, det verkar ju som om han trivdes hos din mamma, han gillade ju verkligen hennes katt och att kunna gå ut. En del katter blir olyckliga om de inte får gå ut, andra inte. Jag tycker inte att det alltid är fel att ha utekatt, det beror på katten! Mina föräldrar har tex. två katter, den ena är väldigt nöjd med att vara innekatt men den andra är ute mest hela tiden och blir väldigt olycklig när hon inte får/kan gå ut. Och du kan ju alltid hälsa på Smirre!
Bild
Audrey
Professionell katt
Professionell kattAnvändarvisningsbild
Status: Online
Katt: Malcolm, My och Alice

Inläggav Totta Pixie » lör mar 13, 2010 14:44

Jag hade gjort precis som du gör.
Min kompis ena katt trivdes inte heller med att bo inne i deras flock, men stortrivs nu hos min kompis' mamma, där han får gå ut.
Ibland får man avvika från sina ideal för att det skall fungera, våra katter är inte stöpta i en mall :-D .
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009

Persson SBI a 1990 -2008 Ronja SOM n 1990 - 2006
Moix SOM p 1991 - 2004 Zelig svart husis 1995 - 2007
Chap rödtabby husis 1983 - 1990 Wham svart husis 1983 - 1986
Tusse SIA n 1969 - 1971
Totta Pixie
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkattAnvändarvisningsbild
Katt: Somali + hund

Inläggav Tinto » lör mar 13, 2010 14:46

Hemskt när kissar inte trivs :consoling: Om kissandet inte beror på ngt medicinskt tycker jag han skall få provbo hos din mamma. *hug*
'He thought if he lived long enough the world at last would be lost. Like the dying world the newly blind inhabit, all of it slowly fading from memory.'
Tinto
Überkatt
Katt: Banka, Lola, Lilly, Boyd

Inläggav Solero » lör mar 13, 2010 14:59

Tack för alla svar! Känns skönt att fler skulle resonerat likadant... Oavsett vad som händer så hoppas jag bara att det blir bra för Smirren. Som ni säger så kommer jag ju alltid kunna hälsa på honom om det nu blir så att han får provbo och trivs bättre där.

Solero
Profetkatt

Inläggav Solero » ons mar 17, 2010 17:43

Nu har vi varit hos veterinären... de höll kvar honom över dagen och gjorde alla möjliga test, men hittade inget fysiskt fel som skulle kunna vara orsaken till kisseriet. Veterinären tyckte också vi skulle testa att omplacera... :cry: jag vill inte, jag vill verkligen inte!

Solero
Profetkatt

Re: Åh vad ledsen jag är nu! *långt* *uppd. 17/3*

Inläggav Gisele » ons mar 17, 2010 18:00

Kan bara skicka en stor kram till dig! :hug:
Gisele
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 3 huskatter, fd hemlösa

Inläggav Clavinova » tor mar 18, 2010 01:45

Jag tycker du är stark och modig som tänker på Smirnoffs bästa, även om det inte innebär vad du själv helst skulle vilja. Om han trivs bra hos din mamma tycker jag det låter som ett bra alternativ, kan hon näta in sin gård är det ju ännu bättre. Jag hade utifrån det du berättar hursomhelst gjort detsamma.
Som Totta Pixie skriver så är ju inte alla katter stöpta i samma form och det låter verkligen som om du gjort allt du kan för att få det att funka under de förhållanden ni bor i just nu. *kram*
Bild
Mitt i märkligheten försöker vi hitta oss själva
Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa

Inläggav Päivi » tor mar 18, 2010 08:24

Jag tycker det låter som en förträfflig plan. Man måste ibland lägga sina egna känslor åt sidan och tänka på ens kompis bästa oavsett hur ont det än gör. :consoling:
Bild
Päivi
Überkatt
Katt: en och annan rex

Inläggav Solero » tor mar 18, 2010 09:15

Tack hörrni!
Jag vet att jag måste tänka på Smirnoffs bästa, och förhoppningsvis är det ju inget permanent. Hur som helst så kommer vi få ha kvar honom ett tag för han skall munsaneras först. Sedan kommer vi vara i Göteborg (där min mamma bor) väldigt mkt i vår och sommar så jag kommer få träffa honom ofta.
Vi planerar att flytta till hösten och tänker då försöka få tag i ngt på markplan med en egen trädgård som vi kan näta in, isåfall kan vi ju prova att ta tillbaka honom.
Just nu ska jag bara mysa och njuta av att ha honom hemma innan han skall åka...

Solero
Profetkatt

Inläggav Yolibie » tor mar 18, 2010 10:44

Gisele skrev:Jag tror att det beror på medicinska skäl eller på att du bara har en låda (stämmer det?) som gör att han bajsar utanför. Inte att han vill gå ute lös själv. Däremot tycker jag att det låter som om han trivs bättre hemma hos din mamma, med henne som person och kattkompisen Fritz. Har du läst denna artikel?

Och jag som har haft samma problem med en huskatt som kissade på golvet istället för i nån av de 2-3 lådor jag hade hemma tror att det absolut kan bero på att katten inte får gå ut. Alla katter klarar inte av att leva inne. Så är det. Fia tog jag ut i koppel 3 ggr/dag när jag var arbetslös, då kissade hon 50% på lådan och 50% på golvet. Ganska tydligt. I slutänden blev det att bosätta sig så hon kunde vara ute någorlunda säkert och då kissade hon bara utanför vintertid när hon inte var ute lika mycket. Man märkte på hela henne att hon inte klarade innelivet, hon blev hårdhänt när hon lekte med dom andra katterna och med mig. Ute var hon galet social och pratade och gosade med alla hon kunde komma åt.
Min håriga familj består av mig, S*Iliadens Yoga (BRI n 03) samt Yogas dotter S*Lisuanto's Abiding Addiction (BRI c). Fattas gör Fideli "Fia" 970721-050301. Saknar dig för mycket, min vackra svarta!

Min a-tangent krånglar ifall nån noterar att mina a:n faller bort.
Yolibie
Allsmäktig katt
Allsmäktig kattAnvändarvisningsbild
Katt: 2 britter, Yoga och Abbie

Inläggav Solero » tor mar 18, 2010 11:56

Jag tror själv att en del är att Smirnoff är så mkt mjukare än våra andra katter, speciellt Solero vill gärna spela tuff och trycker ner Smirnoff ibland. Hos mamma hade han Fritz som är mkt mer lik Smirnoff; lugn och mjuk och vill mer kela än brottas.

Solero
Profetkatt

Återgå till Allmänt kattprat!