Moderatorer: SKS

Jag hoppas att det löser sig för både kisse och sambo. 

Mozart skrev: [...] Sent på eftermiddagen fick vi besked om att det var en 10cm stor cysta som de hade lyckats operera bort, och de hade även varit tvungna att ta bort mjälten också, men den kan man tydligen klara sig utan. Operationen hade i alla fall gått bra, men de ville behålla henne tills i morgon för att se att det fungerar med mat och avföring. Så det känns ju lite hoppfullt, i alla fall.Men så hör det ju till saken att Muffin egentligen är en grannkatt, som flyttat över till oss, för att hon och vår Mozart är så bra kompisar (med grannarnas medgivande). De hade henne försäkrad och vi frågade en gång om inte vi skulle ta över den. Men de tyckte att de skulle stå för den i fortsättningen också. Jag gick in till dem när vi kom hem från vet. i torsdags för att berätta vad som hänt. Då fick jag veta att de hade missat att betala den. Så det här kommer att bli dyrt! [...]
Annars får ni förstås stå för avlivning. Ekonomisk hjälp inkl insamlingar är, som du kanske märkt, inte tillåtna på detta sk kattforum. Beklagar Muffins öde riktigt djupt. Och er situation.

lakshmi skrev:
.......................... Eftersom operationen gått bra (mina fetstilar ovan) är det väl värt det? Beror på vad Muffin betyder för er kanske.Annars får ni förstås stå för avlivning. Ekonomisk hjälp inkl insamlingar är, som du kanske märkt, inte tillåtna på detta sk kattforum. Beklagar Muffins öde riktigt djupt. Och er situation.
Brianna skrev:Jag måste dock berätta att jag hade en kollega som glömt (eller stuntat i) att betala Agria så försäkringen löpt ut en månad tidigare, men hon betalade samma dag katten blev påkörd och Agria stod för det, och det var en stor skada, med både inre skador och bortopererad höftkula, så det var dyrt.
Så kolla hur länge sen det är försäkringen förföll, det kanske kan gå för er oxå..
Allspice skrev:Som sagt ovan kolla när försäkringen förföll. Hon hade säkerligen haft den cystan ett tag.

Mozart skrev:I torsdags eftermiddag kom vår Muffin in och verkade helt normal. Någon halvtimme senare hittade jag henne, liggande halvvägs under sängen och hon verkade väldigt deppig. Ett helt onormalt ställe för henne att ligga på, så jag förstod att allt inte stod rätt till. Jag lyckades locka fram henne så jag kunde undersöka henne. Hon jamade på ett sätt som tydligt visade att hon hade ont. Hon reagerade mest när jag rörde henne på sidan av magen. Efter en stund gick hon väldigt sakta till lådan och försökte bajsa, men hon gav upp ganska snabbt och lade sig sedan i lådan och skrek.
Jag ringde till vår veterinär, men det var bara en halvtimme kvar till de skulle stänga, så det gick inte.
Vi fick åka till Blå Stjärnan, i stället, som har jouröppet dygnet runt. Veterinären kunde inte säga säkert vad det kunde vara, så de behöll henne över natten och hon fick smärtstillande och dropp.
Nästa dag skulle de göra en noggrann undersökning med prover och datorscanning.
Det blev en jobbig kväll och natt!
Idag, vid 11-tiden ringde de och talade om att de hittat något cystaliknande i buken, och för att se var det var måste de öppna henne och sedan avgöra om det var möjligt att operera och frågade om vi var med på det. Vi sa naturligtvis ja, vi ville ju göra allt för att rädda henne.
Sent på eftermiddagen fick vi besked om att det var en 10cm stor cysta som de hade lyckats operera bort, och de hade även varit tvungna att ta bort mjälten också, men den kan man tydligen klara sig utan. Operationen hade i alla fall gått bra, men de ville behålla henne tills i morgon för att se att det fungerar med mat och avföring. Så det känns ju lite hoppfullt, i alla fall.
Men så hör det ju till saken att Muffin egentligen är en grannkatt, som flyttat över till oss, för att hon och vår Mozart är så bra kompisar (med grannarnas medgivande). De hade henne försäkrad och vi frågade en gång om inte vi skulle ta över den. Men de tyckte att de skulle stå för den i fortsättningen också. Jag gick in till dem när vi kom hem från vet. i torsdags för att berätta vad som hänt. Då fick jag veta att de hade missat att betala den. Så det här kommer att bli dyrt!
Men -som rubriken säger - det räckte ju inte med det. Min sambo har,sedan en tid, tappat en del av synfältet på ena ögat och var på magnetröntgen för någon vecka sedan och hon blev kallad dit idag för genomgång av resultatet. Det var en tumör på synnerven! Det går visserligen att operera och operationen i sig är tydligen ganska rutinartad men resultatet betr. synförmågan på ögat är lite chansartad.
Som sagt, lite väl mycket på en dag. Hoppas bara vi får hem Muffin i morgon, och att hon är o.k., så kanske det blir något lättare att hantera det andra också.

ojojoj, det var inte lite elände ni råkade ut för, hålller tassar o fingrar att "prinsessan" repar sig och får komma hem snart.

Skönt att vackra kissen börjar bli piggare!

Ylvan skrev:Kanske kan ni ta promenader med sele? Så tror jag att folk har provat "kroppsstrumpa" istället för tratt på hoppiga katter. Kanske kan va nåt?

Mozart skrev:I torsdags började Muffin bli sur på oss, för att hon inte fick gå ut. I går var hon så fruktansvärt deppig, så jag kände att jag måste göra något, det här går bara inte. Jag åkte och köpte några kompostgaller och byggde en liten inhägnad på entrétrappan. Sedan lät jag henne gå ut där, jag gick med henne ut för att hålla koll på henne.
Först försökte hon trycka sig igenom gallret, sedan började hon klättra över, men jag hade gjort det 1,5 m högt, så det var bara att lyfta ner henne igen. Sedan klappade jag henne och då strök hon sig mot min hand och satte sig och spanade på fågelbordet istället, och verkade nöjd. Tack och lov för den kalla vintern, för efter 5 - 10 min ville hon gå in igen!
Vi har varit lite oroliga för att hon inte har bajsat sedan hon kom hem, hon har visserligen ätit väldigt lite, men i alla fall. Nu, när hon hade varit ute, gick hon direkt till lådan och bajsade! Humöret har också blivit mycket bättre sedan hon vet att hon, i alla fall, får gå ut på trappan, så nu känns det mycket bättre.
Man ska nog lita lite på sin magkänsla också, och inte bara gå efter veterinärens anvisningar att hålla henne inne i två månader.
Vad skönt att ni fått hem henne och att hon nu verkar må bättre! Ett jättebra initiativ att bygga en liten inhägnad så hon fick ett par minuter ute!

Mozart skrev:Man får inte vara glad länge!![]()
I dag ringde de från Blå Stjärnan. De hade (tyvärr, sa veterinären som ringde) fått svar på provtagningen de hade gjort på den bortopererade cystan. Det visade sig vara en elakartad cancer! Så det lär komma igen. Det är bara att hoppas på att det dröjer. Orkar inte skriva mer just nu.

Användare som besöker denna kategori: Honungskaka och M&M, MSN [Bot], Victor nettoyeur och 5 gäster